کاکایی با بیان اینکه ما با تورم خیلی بالایی در سال آینده روبهرو خواهیم بود، متذکر میشود: حالا نکته اینجاست که اگر دولت تورم را مدیریت کند و به صورت مولد، پول را به سمت تولیدات مختلف مثل خودرو ببرد و بورس سودآور شود، به این شکل پول جذب بازار سرمایه میشود. در این شرایط، خرید و فروش خودرو خیلی سودآور نخواهد بود، پس قیمت خودرو بالا میرود، ولی خیلی بالا نمیرود.
این کارشناس صنعت خودرو عنوان میکند: اینطور بگویم که فرمول جدید شورای رقابت و افزایش قیمت خودرو، به تنهایی باعث افزایش قیمت خودرو در بازار نمیشود، ولی عوامل متعددی وجود دارد که باعث میشوند قیمت خودرو بالا رود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد: به عبارتی، هزینه ریالی تعرفههای هر چه وارد کشور میشود، ۶.۸ برابر خواهد شد. یادآوری میکنم که قرار بود امسال این اتفاق بیفتد، ولی نشد. اگر خاطرتان باشد، رییسجمهور گفت نصف تحولات را برای سال بعد میگذارم که یکی از آن تحولات، این بود. بر همین اساس، در سال آینده شما حتما مشاهده خواهید کرد که قیمت دارو و خیلی از کالاها بالا میرود.
وی خاطرنشان میکند: اگر فرمول شورای رقابت به درستی اجرا شود و دولت دوباره سیخ جدیدی نزند و مانع جدیدی جلوی خودروسازان نگذارد، میتوانیم امیدوار باشیم که سال بعد، سال خوبی باشد. اما خب من شخصا خیلی امیدوار نیستم.
کاکایی متذکر میشود: اگر این طرح به درستی اجرا شود، من میتوانم به شما قول دهم که در خرید و فروش به یک ثبات و عقلانیت برسیم. در حال حاضر در خرید و فروش، عقلانیت سفتهبازی حاکم است؛ نه عقلانیت یک بازار عادی صنعتی.
با تورم خیلی بالایی در سال آینده روبهرو میشویم
وی تصریح میکند: از آن طرف، اگر بازار بورس شرایط خوب و مطلوبی پیدا نکند، مردم پول خود را به بازار دیگری میبرند و به این ترتیب، خودرو همچنان هیجانانگیز خواهد بود.
قیمتها واقعی میشود
وی تصریح میکند: اگر روشی که عنوان شده، به درستی اجرا شود، قیمتها منطقی و واقعی میشود.
وی میافزاید: سالهای ۹۵ و ۹۶ همین اتفاق افتاد. در سال ۹۵ دولت اجازه داده بود که خودروسازان ۲ درصد قیمت خودرو را بالا ببرند. اما دو خودروساز افزایش قیمت را روی اکثر خودروهای خود اعمال نکردند، چون نمیتوانستند بفروشند.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه عنوان میکند: با این روش، قیمتها واقعی خواهد شد و بر همین اساس، خودروساز دیگر زیان نمیکند، تولید افزایش پیدا میکند و ضمنا دیگر آن سودهای سوداگری خودبهخود برداشته میشود و در عین حال، صفهای خرید هم جمع خواهد شد.
کاکایی با اشاره به اظهارنظر انجمن قطعهسازان، میگوید: انجمن قطعهسازان، گروهی هستند که قطعه به خودروهای تولید داخل با درصد بالای داخلیسازی میدهند که اتفاقا همین گروه تحتتاثیر قیمتگذاری دستوری غلط بودند.
وی توضیح میدهد: در حال حاضر واقعیت این است که دلار ۴۰ هزار تومان شده است؛ یعنی حدود ۳۰ درصد افزایش در همین مدت دو ماهه داشتهایم. از طرفی، مبنای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شده است که مبنای محاسبه تعرفهها است.
این کارشناس صنعت خودرو متذکر میشود: قیمتها پایین نخواهد آمد، اما بالا هم به آن معنا، نمیرود.
پیش از این افزایش قیمتهایی که از طریق شورای رقابت اعمال شده بود، عموما زیر ۱۰درصد بود. تنها در آخرین قیمتگذاری که توسط شورای رقابت انجام شد، یعنی اردیبهشتماه سال گذشته، این شورا افزایش ۱۵درصدی قیمتها را اعمال کرد. در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز که آخرین قیمتگذاری انجام شد، ستاد تنظیم بازار رشد قیمت ۱۸درصدی را برای خودروهای تولید داخل در نظر گرفت.
اما اکنون به نظر میرسد با توجه به ثابت ماندن قیمت خودرو برای مدت طولانی و روند زیاندهی که خودروسازان در این مدت متحمل شدند و همچنین مخالفتهایی که با حضور دوباره این شورا شده، شورای رقابت سعی دارد خودروسازان را از زیان خارج کند. محمود دودانگه، نایب رییس شورای رقابت چندی پیش در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین عنوان کرده بود که با اجرای دستورالعمل جدید شورای رقابت، حداکثر تا ۶ ماه آینده بازار خودروی کشور تنظیم شده و به تعادل میرسد. همچنین تاکید کرده بود: قرار نیست خودروسازان محصولی تولید کنند که قیمت آن کمتر از قیمت تمامشده باشد و سود منصفانه آنها در نظر گرفته خواهد شد.
وی تاکید میکند: این ربطی هم به قیمت خودرو در کارخانه ندارد. قیمتی که شما در حال حاضر در بازار خودرو میبینید، هیچ ربطی به کارخانه ندارد.
کاکایی در ادامه میگوید: برعکس این شرایط هم وجود دارد که خیلی خطرناک است. طبق همان اتفاقی که امسال رخ داد و دولت زیر قول خود زد؛ به این شکل که قیمتها آزاد شود و خودرو به بورس برود، ولی در عمل این اتفاق نیفتاد و در نهایت حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان به زیان انباشته دو خودروساز افزوده شد.
کاکایی عنوان میکند: ما وقتی قیمت خودرو در کارخانه را واقعی کنیم و بازار سرمایه نیز شرایط خوبی پیدا کند، با افزایش تولید خودرو، دیگر مردم نمیتوانند خودرو بخرند یا نمیخرند؛ مثل سال ۹۴ که یک عده کمپین نخریدن خودرو راه انداختند.
وی تصریح میکند: واقعیت این است که اگر قیمتها واقعی شود، به دلیل اینکه قیمتها بالا رفته و درآمد مردم هم بالا نرفته، گروهی دیگر نمیتوانند خودرو بخرند و به این ترتیب، خودروها روی دست خودروسازان میماند.
افزایش قیمت کارخانه، روی بازار اثر میگذارد؟
این کارشناس صنعت خودرو متذکر میشود: با تصمیم جدید، قیمتها منطقی میشود. حالا قیمت بعضی از خودروها قبلا خیلی پایین بود که قیمتشان بالاتر میرود و بعضی از خودروها هم که قیمتشان معقول بود، بالا نمیرود.
ماجرای افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو چیست؟
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه مردم از این ماجرا نترسند، عنوان میکند: قبلا قیمت تمام شده را در نظر میگرفتند. برای مثال، سال ۹۶ را قیمت پایه میگرفتند و هر سال میگفتند تورم این رقم است، پس خودروساز هم با این نسبت باید افزایش قیمت داشته باشد. دیگر در این ۴ سال گذشته قیمت تعیینشده همیشه پایینتر از قیمت تمامشده بود؛ مثل پژو۲۰۶، پژوپارس، تیبا و …
۲۲۳۲۲۵