ایران خودرو با این ترفند ، ۲۰۶ را دوباره به بازار می فرستد!

آنها اما برای ۲۰۶ تقریبا همان سیاستی را در پیش گرفتند که سال ها قبل و بعد از پایان تولید پیکان انجامش دادند. موتور تقویت شده پیکان بر بدنه ۴۰۵ نشست اما توان حرکت دادنش را نداشت یکی از مدل های شکست خورده تحقیق و توسعه در خودروسازی ایران همان پژو های معروف به « آر. دی » بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در شرایطی که ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد تا مرز یک میلیارد تومان هم پیش رفت ، ایران خودرو در روزهای التهاب بازار خودرو تصمیم گرفت تا به تولید ۲۰۶ ، فرانسوی محبوب اما حالا دیگر قدیمی خیابان های ایران پایان دهد. ایران خودرو که از اواسط دهه ۹۰ همکاری با شریک تجاری اش پژو را قطع کرده ، سال هاست که خودش بر پایه مهندسی معکوس از محصولات شرکت فرانسوی به سبک خودش به خودکفایی رسیده از موتورهایی که تولید می کند تا قالب اتاق ها و باز تولید کامل خودرویی چون تارا بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ .

جدیدترین ماجراجویی ایران خودرو پس از تغییرات مدیریتی ، درحالی که در دوره مدیریت قبلی وعده داده شده از شروع امسال نمونه خودروی اقتصادی و جایگزین ایرانی ۲۰۶ به بازار بیاید ، حفظ ۲۰۶ بر پایه تولید با اتاق ۲۰۷ و موتور ضعیف تر تی یو ۳ است که ۱۳۶۱ سی سی است و ۴ سیلندر.

ایران خودرو با این ترفند ، ۲۰۶ را دوباره به بازار می فرستد!

ایران خودرو با این ترفند ، ۲۰۶ را دوباره به بازار می فرستد!

این سیستم با بھره مندی از ۲ میل بادامک جداگانه برای سوپاپ ھای ھوا و دود، امکان ایجاد ٤ عدد سوپاپ برای ھر سیلندر و مجموعا ۱۶ سوپاپ برای موتور را فراھم می کند .

موتور TU۵ JP۴

هنوز هم در خود فرانسه مدل های ارتقا یافته TU در بعضی از مدل ھای پژو و سیتروئن استفاده می شوند. سال هاست اما ایران خودرو بر پایه این مدل موتور ، پلتفرم موتور ملی خود را سوار کرده و مدل های TU۳ و TU۵ را نه تنها روی محصولات خودش که حتی محصولات خودروساز رقیب یعنی سایپا نصب کرده است. از دنای اتوماتیک تا ال ۹۰ های تولید داخل و تارا و ۲۰۷ اتومات ، همگی از این خانواده موتورها بهره می برند. ویژگی موتورھای TU بھره وری ، مصرف سوخت مناسب و انطباق با استانداردھای آلایندگی نسبت به تکنولوژی اواخر دهه ۹۰ میلادی و یک دهه پس از آن است. سال هاست که شرکت ایران خودرو سرمایه گذاری و تلاش برای بومی کردن دانش فنی این نوع موتورھا، پیش می رود.

۴۱۴۱


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1733801/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF-%DB%B2%DB%B0%DB%B6-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%AF

مھمترین شاخصه این موتور بھره مندی از سیستم (DOHC) که مخفف عبارت Double Overhead Cams است ، است .

تغییراتی که بعدها در ساخت روآ از پلتفرم اس دی پژو ۲۰۶ هم خیلی مورد استقبال قرار نگرفت اگرچه همچنان این خودروها روی خط تولید ایران خودرو هستند و نمونه های هیبریدی از آنها هم رونمایی شده است.

ایران خودرو با این ترفند ، ۲۰۶ را دوباره به بازار می فرستد!

موتور TU۳A با حجم ۱۳۶۱ سی سی و ۴ سیلندر است. ۸ سوپاپ دارد و با سیلندر و سرسیلندر آلومینیومی در مقایسه با موتورھای مشابه، نسبتا سبک و کم مصرف است. متوری مناسب برای استفاده در خودروھای کوچک شھری . موتوری که تا پیش از این در پژوهای تیپ دو استفاده می شد.

موتور TU۳A

این موضوع سبب می شود که ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتری انجام گیرد و در نتیجه توان تولید شده توسط موتور به شکل قابل ملاحضه ای افزایش یابد . وجود این سیستم به ھمراه نسبت تراکم بالا (۱۰.۵) در این موتور سبب می شود که ضمن تولید توان و گشتاور بالا، دارای مصرف سوخت و آلایندگی پایینی باشد. به نحوی که در مواجھه با استانداردھای آلایندگی در سالھای آتی مشکلی پیش رو نداشته باشد.

فرق موتور TU۵ JP۴ و موتور TU۳A؟

موتورھای سری TU برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ توسط گروه پژو سیتروئن (PSA) استفاده گردید و به تدریج جایگزین موتورھای خانواده XU شدند .

بر این اساس تقریبا می شود گفت ایران خودرو همان ۲۰۶ تیپ دو را این بار با اتاق ۲۰۷ به بازار می فرستد!

بیشتر بخوانید:

تصاویر | غول های شگفت انگیز دنیای ماشین با پلاک ملی / لامبورگینی و فراری ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلاری در تهران !

تنها تصاویر ثبت‌شده از سیاره دست‌نیافتنی زهره

بازرسی مکان‌های خطرناک با این پهپاد فوق مدرن / عکس

عکس | دعوا بر سر سلاح مخوف هیتلر پس از ۸۰ سال!