این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش خبرگزاری خبرآنلاین که افزایش قیمت کارخانه، روی بازار خودرو اثر نمیگذارد؟ میگوید: ما در حال حاضر با چند پدیده روبهرو هستیم و هیچکس نمیتواند یکچنین قولی را هماکنون به شما بدهد.
کاکایی یادآور میشود: در واقع شرایط شبیه سال ۹۴ میشود که قیمتها به روز شده بود و تولید هم بالا رفته بود. ثبات اقتصادی هم در کشور حاکم بود و دیگر مردم خودرو نمیخریدند. تا سال ۹۵ و ۹۶ هم شرایط اینگونه بود. البته قیمتها پایین نیامده بود، بالا بود، ولی هر کس خودرو میخواست، میخرید و دیگر کسی به یکباره ۱۰۰ درصد سود نمیکرد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح میکند: اگر به خاطر داشته باشید، در آن مقطع قیمت برخی خودروها در بازار ارزانتر از قیمت کارخانه فروخته میشد.
پیش از این افزایش قیمتهایی که از طریق شورای رقابت اعمال شده بود، عموما زیر ۱۰درصد بود. تنها در آخرین قیمتگذاری که توسط شورای رقابت انجام شد، یعنی اردیبهشتماه سال گذشته، این شورا افزایش ۱۵درصدی قیمتها را اعمال کرد. در آذرماه سال ۱۴۰۰ نیز که آخرین قیمتگذاری انجام شد، ستاد تنظیم بازار رشد قیمت ۱۸درصدی را برای خودروهای تولید داخل در نظر گرفت.
این کارشناس صنعت خودرو در توضیح این اظهارنظر خود میگوید: در طول سه ماه گذشته شاهد بودید که تولید کارخانه بالا رفت، اما در مقابل، قیمت خودرو در بازار نیز افزایشی بود. در واقع قیمت خودرو متنایب با دلار بالا رفت. پس در حال حاضر قیمت خودرو در بازار هیچ رابطهای با قیمت کارخانه ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو عنوان میکند: اینطور بگویم که فرمول جدید شورای رقابت و افزایش قیمت خودرو، به تنهایی باعث افزایش قیمت خودرو در بازار نمیشود، ولی عوامل متعددی وجود دارد که باعث میشوند قیمت خودرو بالا رود.
این کارشناس صنعت خودرو متذکر میشود: با تصمیم جدید، قیمتها منطقی میشود. حالا قیمت بعضی از خودروها قبلا خیلی پایین بود که قیمتشان بالاتر میرود و بعضی از خودروها هم که قیمتشان معقول بود، بالا نمیرود.
کاکایی با بیان اینکه ما با تورم خیلی بالایی در سال آینده روبهرو خواهیم بود، متذکر میشود: حالا نکته اینجاست که اگر دولت تورم را مدیریت کند و به صورت مولد، پول را به سمت تولیدات مختلف مثل خودرو ببرد و بورس سودآور شود، به این شکل پول جذب بازار سرمایه میشود. در این شرایط، خرید و فروش خودرو خیلی سودآور نخواهد بود، پس قیمت خودرو بالا میرود، ولی خیلی بالا نمیرود.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه عنوان میکند: با این روش، قیمتها واقعی خواهد شد و بر همین اساس، خودروساز دیگر زیان نمیکند، تولید افزایش پیدا میکند و ضمنا دیگر آن سودهای سوداگری خودبهخود برداشته میشود و در عین حال، صفهای خرید هم جمع خواهد شد.
کاکایی میگوید: اگر این فرمول باعث شود که درآمد دو خودروساز بالا رود و بتواند به قطعهسازی پول تزریق کند و تولید را به طور معناداری بالا ببرد، باعث ثبات و تعادل بازار خواهد شد. حتی اگر نسبت به قیمت دلاری محاسبه کنید، کمی قیمتها پایین هم میآید.
وی تصریح میکند: واقعیت این است که اگر قیمتها واقعی شود، به دلیل اینکه قیمتها بالا رفته و درآمد مردم هم بالا نرفته، گروهی دیگر نمیتوانند خودرو بخرند و به این ترتیب، خودروها روی دست خودروسازان میماند.
وی ادامه میدهد: در این حالت به طور قطع قیمت تعیین شده بالاتر از قیمت تمام شده است و حتما این قیمت بالاتر از قیمت قبلی است که تعیین میشد؛ حالا بین ۳۰ تا ۸۰ درصد. چرا تا این حد؟ به خاطر اینکه واقعا بعضی از قیمتهای تعیین شده پایین بود. نمونه آن را نگاه کنید. قبلا پژوپارس در کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان بود، اما در بازار ۴۵۰ میلیون تومان به فروش میرفت، یعنی در بازار ۲۵۰ میلیون تومان گرانتر بود؛ این در حالی است که قیمت تمامشدهاش ۷۰، ۸۰ میلیون تومان بالاتر از قیمتی بود که کارخانه میفروخت. پژو۲۰۶ هم اینگونه بود.
چگونه بازار به تعادل میرسد؟
وی تصریح میکند: از آن طرف، اگر بازار بورس شرایط خوب و مطلوبی پیدا نکند، مردم پول خود را به بازار دیگری میبرند و به این ترتیب، خودرو همچنان هیجانانگیز خواهد بود.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص میگوید: ابتدا یک نکته را بگویم، چون یکدفعه وقتی درباره افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی گفته میشود، مردم فکر نکنند که خودرو قرار است در بازار ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است. منظور این است که خودروهایی که تاکنون قیمتگذاری بسیار پایین داشتند و ۱۷۰ و ۲۰۰ میلیون تومان بودند، در حالی که قیمت تمامشدهاش همان ۲۷۰ میلیون تومان در میآمد، قیمتشان درست شود.
کاکایی با اشاره به نرخ دلار در بازار، میافزاید: یک اتفاق عجیبی افتاد که خیلی جالب بود. دلار به ۶۰ هزار تومان رسید و الان به ۴۸ هزار تومان برگشته است. یک اتفاق مهم در این مدت افتاد که دلار واقعی که دست صنعت بود، در حدود ۳۰ هزار تومان قیمت داشت. آن دلار در همین دو ماهه حدود ۴۰ هزار تومان شده است. من درباره دلار واقعی صحبت میکنم، نه دلاری که مردم ۶۰ هزار تومان میخریدند.
وی میافزاید: در مورد خودروهای مونتاژی که حدود ۲۰ درصد داخلیسازی دارند و قطعه خاصی جز تایر و باتری نمیگیرد، بعید است که قیمتهایشان تغییر کند.
فرمول افزایش قیمت خودرو به روز میشود
کاکایی متذکر میشود: اگر این طرح به درستی اجرا شود، من میتوانم به شما قول دهم که در خرید و فروش به یک ثبات و عقلانیت برسیم. در حال حاضر در خرید و فروش، عقلانیت سفتهبازی حاکم است؛ نه عقلانیت یک بازار عادی صنعتی.
کاکایی تصریح میکند: حالا قرار است فرمول افزایش قیمت خودرو به روز و منطقی شود. قرار است اینگونه عمل کنند که خودروهای مشابه در بازار بینالمللی چه قیمتی دارد و ضرب و محاسبه کنند و بگویند قیمت خودرو چه رقمی خواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه میدهد: به عبارتی، هزینه ریالی تعرفههای هر چه وارد کشور میشود، ۶.۸ برابر خواهد شد. یادآوری میکنم که قرار بود امسال این اتفاق بیفتد، ولی نشد. اگر خاطرتان باشد، رییسجمهور گفت نصف تحولات را برای سال بعد میگذارم که یکی از آن تحولات، این بود. بر همین اساس، در سال آینده شما حتما مشاهده خواهید کرد که قیمت دارو و خیلی از کالاها بالا میرود.
وی توضیح میدهد: در حال حاضر واقعیت این است که دلار ۴۰ هزار تومان شده است؛ یعنی حدود ۳۰ درصد افزایش در همین مدت دو ماهه داشتهایم. از طرفی، مبنای ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار، ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شده است که مبنای محاسبه تعرفهها است.
کاکایی عنوان میکند: ما وقتی قیمت خودرو در کارخانه را واقعی کنیم و بازار سرمایه نیز شرایط خوبی پیدا کند، با افزایش تولید خودرو، دیگر مردم نمیتوانند خودرو بخرند یا نمیخرند؛ مثل سال ۹۴ که یک عده کمپین نخریدن خودرو راه انداختند.
وی میافزاید: سالهای ۹۵ و ۹۶ همین اتفاق افتاد. در سال ۹۵ دولت اجازه داده بود که خودروسازان ۲ درصد قیمت خودرو را بالا ببرند. اما دو خودروساز افزایش قیمت را روی اکثر خودروهای خود اعمال نکردند، چون نمیتوانستند بفروشند.
۲۲۳۲۲۵