به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین به نقل از سایت گجت نیوز، یکی از محصولات جدید و مورد انتظار امسال که اولین کراس اوور ملی نامیده می شود، ررا است که در حال حاضر حواله های آن با قیمت های نجومی به فروش می رسد. ماه گذشته ایران خودرو برای اولین بار این محصول ایرانی را در قالب طرح فروش غیرمعمول خود به فروش رساند.
Ray Ra یا Hima S5؟
Rayra یک کراس اوور پیش آپشن جدید با طراحی زیبا، موتور قدرتمند و عملکرد خوب است. اگر بخواهیم رقیبی مناسب برای این خودرو در میان طیف محصولات ایران خودرو پیدا کنیم و مثال بزنیم، هایما S5 است. این دو کراس اوور از زوایای مختلف شبیه هم به نظر می رسند و از آنجایی که ابعاد و مشخصات مشابهی دارند، بد نیست با هم مقایسه شوند.
Hema S5
اولین باری که آبی پوستان در جاده های خصوصی از خودروی ملی رونمایی کردند در اوایل دهه 1980 بود. سمند بیش از دو دهه است که در خیابان های ایران حضور دارد و اکنون پس از سال ها تجربه، اولین کراس اوور ملی این شرکت با نام ررا وارد بازار شده است.
شاید سمند در دهه 1980 رقیبی برای خود نداشت، اما در عوض ریرا یک محصول جذاب در سگمنت کراس اوورها با رقبای بی شمار چینی است. یکی از رقبای جدی این خودرو، هایما S5 است که در ایران خودرو مونتاژ و روانه بازار می شود. این کراس اوور از نظر ابعاد، قیمت و مشخصات مشابه رایرا است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم آن ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.
نظر
معرفی مختصر
رده ای که کراس اوور ررا در آن قرار می گیرد B است و بر اساس نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته نسل اول پژو 2008 طراحی شده است. اولین بار در سال 1401 معرفی شد و دو سال بعد، اولین فروش خود را مشاهده کرد.
و ما هایما S5 را داریم که اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن 2014 رونمایی شد و در اواخر سال 2016 وارد خط مونتاژ ایران خودرو شد. ماجراجویی هایما S5 در سال 2018 با فیس لیفت همراه شد اما خبری از نسخه بهبودیافته نیست.
طراحی ظاهری
اشاره کردیم که کراس اوور هایما S5 در سال 2015 طراحی و تولید شد و در طول یک دهه فعالیت آن هیچ تغییری در ظاهر آن ایجاد نشده است. با نگاهی به نمای بیرونی این خودرو می توان به این نتیجه رسید که در مقایسه با رایرا با یک کراس اوور قدیمی با بوی قدیمی روبرو هستیم.
Hema S5
با این حال رقیب چینی ررا در طراحی حرفی برای گفتن ندارد و به راحتی قافیه را از دست می دهد. البته نباید فراموش کرد که در سال های کارکرد این خودرو شاهد یک تغییر ساده بود که همان جلوپنجره جدید گلکسی است که به آن اضافه شد. طبیعتا چنین تغییری نمی تواند ظاهر خودرو را جوان کند.
در آن سوی میدان، RayCross را داریم که به وضوح از هیوندای سانتافه الگوبرداری شده است. طبیعتا ایران خودرو با افزودن المان های مدرن و چراغ های دو تکه تمام تلاش خود را برای طراحی ظاهری به روز و جذاب انجام داد. با این حال ظاهر این خودرو در مقایسه با رقیب قدیمی مانند S5 حرف های زیادی برای گفتن دارد.
نظر
تنها ایرادی که ررا دارد طراحی چراغ های عقب با قاب مشکی رنگی است که در زیر شیشه عقب جاسازی شده است که شاید بهتر از وضعیت فعلی باشد. در خارج، ررا قطعا برنده خواهد شد. ابعاد این خودرو عبارتند از:
ابعاد هایما S5
ابعاد اشعه
طراحی داخلی
ایران خودرو سعی کرده است اولین کراس اوور خود را به امکانات مدرن و به روزی مانند نمایشگرهای پیوسته پنل آمپر، سیستم اطلاعات سرگرمی، فرمان دو پره، کنسول وسط با تعویض دنده الکترونیکی و مواردی از این قبیل مجهز کند تا بهتر ظاهر شود. نسبت به رقبا
Hema S5
پیروی از روندهای امروزی و زبان طراحی جدیدتر باعث شده این خودرو در مقایسه با چهره قدیمی و نسبتا قدیمی هایما S5 عملکرد بهتری داشته باشد. اگرچه همیشه جای پیشرفت برای خودروسازان ایرانی وجود دارد و امکان طراحی نمایشگرهای ری بهتر از شکل فعلی وجود دارد، اما فعلا باید از طراحی راضی باشیم.
متأسفانه هایما S5 دارای داشبورد قدیمی است و از خوشه آنالوگ، دسته دنده سنتی، صفحه نمایش کوچک در بالای داشبورد و پلاستیک خاکستری استفاده می کند. اگر بخواهیم این کراس اوور چینی را با توجه به استانداردهای طراحی فعلی نگاه کنیم، این خودرو ایرادات زیادی دارد.
نظر
در نهایت باید بپذیریم که از نظر طراحی داخلی کابین، هیچ کدام از این خودروها موفق نمی شوند آنطور که باید ظاهر شوند و اگرچه ریرا چهره لوکس و گران تری دارد، اما ناپخته و بی کیفیت است. مواد در نظر گرفته شد که خیلی بهتر از آب بود
در معرفی آپشن ترین خودروهای بازار ایران گفتیم که رایرا آپشنی ترین محصول تولید شده توسط خودروسازان داخلی است که توانسته رضایت بسیاری از کارشناسان را جلب کند. برخی از ویژگی های این کراس اوور برای اولین بار در یک خودروی ایرانی نمایان می شود و باید گفت که با هایما S5 رقابتی قدرتمند خواهد داشت. در زیر به معرفی امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو می پردازیم.
رایرا | Hema S5 |
صفحه نمایش 12 اینچی | صفحه نمایش 7 اینچی |
برد ساب ووفر دیجیتال 12 اینچی | کنترل سرعت |
کنترل سرعت | 6 ایربگ |
4 ایربگ | ورود بدون کلید و شروع با دکمه |
ورود بدون کلید و شروع با دکمه | صندلی راننده 6 جهته برقی است |
صندلی راننده 6 جهته برقی است | صندلی سرنشین جلو برقی چهار طرفه است |
صندلی برقی سرنشین جلو دو طرفه | آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن |
گرمکن صندلی های جلو | روکش چرم و پارچه |
آینه های جانبی تاشو برقی | فرمان هیدرولیک |
روکش چرم و پارچه | کنترل راه اندازی کار سختی است |
فرمان برقی | سیستم کنترل پایداری |
ترمز دستی برقی | سیستم کنترل کشش |
قرارداد خودکار | ترمزهای کمکی |
کنترل راه اندازی کار سختی است | مراقب لاستیک ها باشید |
کنترل حرکت در شیب ها | دوربین دید عقب |
سیستم کنترل پایداری | سنسور پارک عقب |
سیستم کنترل کشش | دوربین 360 درجه |
ترمزهای کمکی | سانروف |
مراقب لاستیک ها باشید | شارژر تلفن بی سیم |
دوربین دید عقب | لبه 17 اینچ |
سنسور پارک جلو و عقب | |
دوربین 360 درجه | |
سانروف | |
سنسور نور و باران | |
شارژر تلفن بی سیم | |
نورپردازی داخلی | |
رینگ های آلیاژی 18 اینچی | |
در جعبه برق با سنسور پا |
با توجه به جدول فوق می توان گفت که کراس اوور ملی ایران خودرو کاملا برتر است و هایما S5 در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد. سنسور نور و باران، روشنایی داخلی، جعبه برقی با سنسور پا و ترمز دستی برقی از مهم ترین آپشن هایی هستند که ری در اختیار دارد اما رقیب چینی از آنها استفاده نمی کند.
نیروهای محرکه
ایران خودرو در زیر کاپوت ری از یک موتور 1.7 لیتری توربو بنزینی EF7P استفاده کرده که نسخه بهبود یافته EF7 توربو است. موتور جدید اکنون به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ دوگانه مجهز شده و می تواند 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور در شرایط ایده آل برای این کراس اوور تولید کند.
با توجه به وزن این خودرو که 1425 کیلوگرم است، عملکرد موتور قابل قبول است. نیروی محرکه این موتور 1.7 لیتری از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE که قبلا در دانا و تارا نصب شده بود به محور جلو منتقل می شود و دیدیم که دارای ایرادات و ایراداتی بود که در رایرا تا حدودی برطرف شد. همچنان عقب می ماند و منجر به کاهش شتاب و کشش خودرو می شود.
اما ایران خودرو سال ها پیش هایما S5 را به موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز کرد تا این کراس اوور در جاده های هموار حداکثر قدرت 150 اسب بخار و 210 نیوتون متر گشتاور تولید کند. گیربکس این خودرو در ابتدا از نوع CVT بود تا اینکه مالکان جاده های خصوصی تصمیم گرفتند از اواخر سال 1400 نسخه جدیدی از آن را با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روانه بازار کنند.گیربکس ریرا و هایما S5 مشابه و عملکرد یکسانی دارند.
نوع وسیله نقلیه | Hema S5 | نظر |
موتور | 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو | 1.7 لیتری 4 سیلندر توربو |
قدرت | 150 اسب بخار | 160 اسب بخار |
گشتاور | 210 نیوتن متر | 240 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | قبل از | قبل از |
دنده بالا | 170 کیلومتر در ساعت | 195 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | 8.0 لیتر ترکیبی | 7.4 ترکیبی |
وزن | 1445 کیلوگرم | 1425 کیلوگرم |
طول | 4358 میلی متر | 4334 میلی متر |
یک پیشنهاد | 1823 میلی متر | 1808 میلی متر |
بلند شدن | 1630 میلی متر | 1638 میلی متر |
فاصله محوری | 2630 میلی متر | 2590 میلی متر |
ظرفیت تانک | 60 لیتر | 50 لیتر |
قیمت کارخانه | یک میلیارد و 170 میلیون تومان | یک میلیارد و 130 میلیون تومان |
قیمت
قیمت اولین خودروی ملی کراس اوور تولید ایران خودرو یک میلیارد و 130 میلیون تومان است که رقیب چینی برای این خودرو یک میلیارد و 170 میلیون تومان خرید و فروش می شود. قیمت کارخانه این دو خودروی کراس اوور نزدیک به هم است اما قیمت هما در بازار آزاد به 1.4 میلیارد تومان می رسد.
رایرا هنوز تحویل مشتریان نشده است و نمی دانیم در صورت رسیدن به بازار با چه قیمتی خرید و فروش می شود. از آنجایی که محمولههای Rayra در حال حاضر با قیمتهای نجومی معامله میشوند و Rayra مزایای زیادی نسبت به Haima S5 دارد، میتوان فرض کرد که قیمت آن بیشتر خواهد بود.
حرف آخر
با در نظر گرفتن طراحی بیرونی و داخلی، پیشرانه ها، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی دو کراس اوور ایرانی و چینی در بازار کشورمان، می توان گفت که اگر به طراحی بیرونی اهمیت می دهید و داشتن مدرن و به روز برای شما مهم است. عناصر موجود در خودرو، شما باید Rayra را انتخاب کنید. همچنین اگر قدرت، راحتی و ایمنی بیشتری می خواهید، نباید Ray را انتخاب کنید.
هایما S5 اگرچه خودرویی قدیمی تر از ررا تازه وارد است، اما حداقل هزینه های خود را می دهد و امیدواریم هیچ مشکل غیرمنتظره ای برای این کراس اوور چینی پیش نیاید. Ray-Ra هنوز وارد بازار نشده و معلوم نیست سواری، هندلینگ و عملکرد موتور همراه با گیربکس چقدر خوب است!
227323
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1961791/%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7-S%DB%B5-%D9%85%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%82%DB%8C%D8%A8-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%B3