وی میافزاید: سالی که گذشت، دیدیم که تولید ایرانخودرو و سایپا کاهش پیدا کرد، بخش مونتاژی ۵۸ درصد رشد را به خود دید و سهم آن از نظر تعدادی از ۵ درصد به ۲۳ درصد رسید. همزمان ما دیدیم که با قیمتگذاری دستوری چگونه این توازن را کامل بههم ریختند.
این کارشناس صنعت خودرو میگوید: با این وضعیت داریم وارد سال ۱۴۰۳ میشویم. به طور طبیعی ایرانخودرو و سایپا امسال تضعیف میشوند؛ آن هم با این همه زیانی که وجود دارد و داستانهایی که درباره خصوصیسازی میبینیم.
وی عنوان میکند: بر این اساس، افزایش قیمت کارخانهای برای این دو خودروساز سختتر خواهد بود، چراکه یکباره نمیتوانند ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، مثلا میگویند نهایتا ۲۰ درصد. بنابراین زیاندهی ایرانخودرو و سایپا همچنان ادامه دارد و به نظر من سرعت زیاندهی بیشتر هم خواهد شد.
سال ۱۴۰۳، سال عجیب صنعت خودرو است
بیشتر بخوانید: خبر مهم ایران خودرو برای خریداران پارس / بخوانید تا دلتان آرام شود!
کاکایی در ادامه با اشاره به واردات خودرو میگوید: امسال موانع مربوط به واردات خودرو برطرف شد، اما اینکه چرا وعدهها محقق نشد، دلیل این است که از لحظهای که موانع رفع شود، تازه مذاکره با طرفهای مقابل شروع میشود. ۹۳ هزار خودرو را رسما اعلام کردند ثبتسفارش شده است.
وی میافزاید: اتفاق دیگری هم افتاده که سال ۱۴۰۱ تازه کرونا تمام شد. در دوره کرونا، مشکل کمبود خودرو در دنیا وجود داشت. در این یکی دو ساله این وضعیت به تدریج برطرف شده است، در نتیجه سال جدید، سالی است که اگر ارز داشته باشیم، به سرعت میزان واردات افزایش مییابد.
کاکایی عنوان میکند: در حوزه واردات تلاش شد که واردات آزاد شود، اما زمان برد تا این اتفاق بیفتد. بالاخره از زمانی که واردات آزاد شود تا زمانی که به بازارهای منطقه بروید، زمان میبرد. یک چیزی در حدود ۱۰ هزار خودرو آمده و ۹۳ هزار خودرو ثبتسفارش شده است.
کاکایی میافزاید: یک اتفاقی پارسال افتاد که شرایط امسال را سختتر میکند و اینکه ایرانخودرو و سایپا قیمتها را از شهریور ۱۴۰۱ به روز نکردند. بر این اساس، با توجه به تورمی که پارسال داشتیم و تورم مشابهی که ظاهرا امسال داریم، این عقبماندگی ایرانخودرو و سایپا به لحاظ قیمتی بیشتر خواهد شد.
وی خاطرنشان میکند: سال ۱۴۰۳، سال عجیبی است، زیرا از یک طرف در بخش خودروهای زیر یک میلیارد با چالشهای جدی روبهرو هستیم و نمیدانیم چه اتفاقی میافتد، اما از آن طرف در بخش خودروهای بالای یک میلیارد تومان، تنوع زیاد داریم و رکود اتفاق میافتد.
قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ مشخص شد/ گرانی دوباره قیمتها در راه است؟
این کارشناس صنعت خودرو عنوان میکند: حالا آنطور که دولت وعده میدهد که درآمد ارزی بهتر شده و پولهای بلوکه را هم از این طریق میخواهند وارد کنند و تحریمها را دور بزنند، خب واردات افزایش پیدا میکنند و امیدواریم به وعدههایی که میدهند، میرسیم.
در حوزه واردات هم برنامهریزیهای سیاستگذار محقق نشد و حالا هزاران نفر از ثبتنامکنندگان خودروهای خارجی در سامانه یکپارچه، چشم به سال جدید دوختهاند تا شاید خودروی دلخواه خود را تحویل بگیرند. در کنار اینها، در حوزه واگذاری سهام خودروسازان، اتفاق عملی خاصی رخ نداد.
در همین خصوص امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین میگوید: سال ۱۴۰۲ بدترین سالی بود که به عمر کاریام خود دیدهام، چون هیچ سالی تا این حد ندیده بودم که صنعت خودرو را تخریب کنند و کار را به جایی برسانند که تمام مردم و مسوولان، تنها راه نجات را شروع واردات خودرو بدانند. تا آنجایی که من اطلاع دارم، حتی در ۴۰ سال گذشته هم این سابقه نداشته است.
این کارشناس بازار خودرو تصریح میکند: از یک طرف البته خوب است؛ چراکه ایرانخودرو و سایپا انحصاری هستند و این انحصار باید شکسته شود، اما نتیجه ماجرا برای مردم این بوده که مردم از خواستههای خود روز به روز دورتر شدند. در این میان، در بخش خودروهای یک میلیاردی تا ۳ میلیاردی بازار تا دلتان بخواهد تنوع ایجاد شده و به نوعی شده که حتی نسیه هم میفروشند.
۲۲۳۲۲۵