امیرحسین کاکایی در آخر در واکنش به طرح فروش قسطی خودرو گفت:« این طرح تنها برای جمعآوری پول مطرح شدهاست، چراکه کل تولید و حتی بیشتر از آن پیش فروش شده و خودرویی برای فروش قسطی باقی نماندهاست.»
کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه دولت مردم را سرکار گذاشتهاست و ۶۰ هزار میلیارد تومان پول را شب عید جمعکرده و در بانکها بلوکه کردهاست؛ گفت:« قرار بود واردات منجر به کاهش قیمتها شود و همچنین بازار را رقابتی کند؛ در حالحاضر دولت فروشنده شده که خندهدار است و از طرفی طرحی ارائه کردهاست که ۵۰۰ میلیون تومان واریز کنید تا ببینم چه خواهد شد که به نوعی قمار است. شما پول خود را در جایی میگذارید که نمیدانید چه چیزی در ازای آن دریافت خواهید کرد. در تمام اقتصادهای دنیا، دولتمردان به دنبال به جریان انداختن نقدینگی و مولدسازی آن هستند اما در کشور ما برعکس است و سیاستمداران به دنبال بلوکه کردن پولها هستند. ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها مبلغی نبود که در این یک ساله بلوکه شد، با پیش فروش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو، در روزهای پایانی سال گذشته نیز ۹۰ همت دیگر بلوکه شد و جمعا وزارت صمت ۱۵۰ همت پول بلوکه کرد.»
استاد دانشگاه علم و صنعت، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین و در واکنش به استیضاح وزیر صمت، گفت:«دفعه قبل که آقای فاطمی امین استیضاح شد، باید به مجلس حقیقت را میگفت، اینکه واردات خودرو در ۱۴۰۱ امکان پذیر نیست. اما متاسفانه ایشان هر دو بار وعده دادند که واردات را انجام خواهند داد که این وعده یا دروغ بودهاست و یا از سر ناآگاهی، واردات خودرو به دو دلیل اساسی فقدان ارز و عدم همکاری شرکتهای بینالمللی با ما انجام نمیپذیرفت و ایشان قول غلطی داد، چراکه نمیخواست از وزارتخانه بیرون شود.»
وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دروغ محض است
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته، وکلای مردم در مجلس دو طرح عجیب و غریب را ارائه کردند؛ گفت:« یکی از این طرحها “جوانی جمعیت” نام گرفت و به صورت اتوماتیک ۵۰ درصد تولید خودرو جداسازی شد و به یک عده خاص تعلق گرفت و طرح دوم “خودروهای فرسوده” بود که ۲۰ درصد تولید را به خودروهای فرسوده تعلق داد و در نهایت ۷۰ درصد خودروهای تولید شده از مسیر عادی و رقابتی خارج شد.»
دولت قرعهکشی را پشت پرده بردهاست
این استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت:« آقای فاطمی امین، زیاندهی صنعت خودرو را بالا برد، زیرساختهای صعتی را از میان برد، بازار خودرو را به جای اینکه رقابتی کند، انحصاری و رانتی و مبهم کرد و امکان فساد را بالا برد و کنترل بازار را نیز از دست دادهاست.»
بیشتر بخوانید:
قیمت پراید ۱۷ برابر شد/ نسخه جالب یک اقتصاددان برای کنترل رشدهای عجیب قیمتها در بازار
سه سناریو پیش روی اقتصاد ایران/ خطر وقوع ابرتورم چقدر جدی است؟
کاکایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که، وعده داده شد که قرعهکشی حذف خواهد شد و حال پرسشی که مطرح است، این که نوبتدهی که اعلام شد، بر چه اساسی بودهاست؛ گفت:« هیچکس اطلاعی ندارد که این نوبتدهی بر چه اساسی بودهاست، اما قطعا قرعهکشی در پس آن است. دولت به جای اینکه قرعه کشی، شرکتهای خودروسازی را شفاف کند، آن را پشت پرده بردهاست و ما باید از کجا بدانیم که این نوبتدهی بر چه اساسی است و در نتیجه وزارت صمت در شفافیت نیز عملکرد خوبی نداشته و علاوه بر انحصاری کردن بازار، آن را غیرشفاف و رانتی کردهاست و از طرفی حتی میتوان گفت صنعت خودرو را به نابودی کشانده، چراکه در سال گذشته افزایش تولید با افزایش زیان همزمان بود، به این معنا که تولید زیانده بودهاست.»
این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه ارزبری خودروهای تولید داخل در سال گذشته بالا رفتهاست؛ گفت:« اگر قرار باشد روند تولید به این شکل باشد، چرا دیگر تولیدی صورت گیرد، واردات از سر گرفته شود.»
بازار خودرو امسال از کنترل خارج میشود
گفتنی است که در تاریخ ۲۶ فروردین ماه امید قالیباف از آزادسازی پولهای مسدود شده در تاریخ ۲۷ فروردین ماه خبر داد اما پس از آن خبری از آزادسازی پولهای مسدود شده نشد و حتی با وجود آنکه پولهای مسدود شده ازادسازی نیز شوند، چند ماه بلوکه بودهاند.
انحصار بازار خودرو به دست دولت افتاده
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با اشاره به اینکه آقای فاطمی امین به جای وزیر صمت، وزیر خودرو است، گفت:« در صنعت خودرو نیز به جای رقابتی کردن بازار، آن را انحصاری کرده است. با پیشفروشهای صورت گرفته و در بازه زمانی یک هفتهای نزدیک به یک میلیون و ۲۰ هزار نفر را قفل کردهاست. دولت خودروهای بخش خصولتی را با قیمت دستوری پیش فروش کردهاست و خودروهای بخش خصوصی را نیز پیشفروش کرده و خودروهای بخش وارداتی را نیز پیش فروش کرده و حال انحصار به دست دولت افتادهاست و یا بازار رقابتی شدهاست؟»
۲۲۳۲۲۷