تاریخچه پژو، برند خودروسازی محبوب و پرفروش اروپایی

چند سال پس از عرضه دنا معمولی، ایران خودرو با صرف هزینه ای هنگفت اقدام به فیس لیفت کردن دنا کرد که نتیجه آن متولد شدن دنا پلاس به عنوان یک فیس لیفت مینور با ظاهری جذاب تری از این خودرو بود. از جمله نکاتی که در نمای جلو به وضوح به چشم می خورد طویل تر شدن درب موتور خودور نسبت به سمند معمولی است که این امر به همراه قوس رو به پایین نوک گلگیرهای جلو، در بیننده حسی مشابه خودروهای آمریکایی القا می کند. در بیشتر موارد برق دزدی در این امر مقصر است اما برای این که از این موضوع اطمینان حاصل کنید باید تست برق دزدی برای باتری سمند انجام دهید. اما این نکته پایانی را نیز مد توجه داشته باشید که لاستیک های خارجی از برندهای معتبر دنیا معمولا برای خودروهای روز دنیا طراحی شده اند، اما عمده اتوموبیل های بازار ایران کیفیت قابل قبول و استانداردی ندارند و چنانچه قصد دارید با پرداخت هزینه بیشتر، تایر خارجی تهیه کنید نمی توانید انتظار داشته باشید تاثیر خارق العاده ای در کیفیت رانندگی خود مشاهده کنید و بهتر است پیش از پرداخت هزینه بیشتر خوب در این مورد فکر کنید. در خودروی سمند سورن بعضی از تیپ های جدید محل قرار گیری باتری فقط با ابعاد و اندازه باتری های 74 آمپر L1 متناسب است و متاسفانه نمی توانید باتری های بزرگتر از این نصب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به آموزش نصب دزدگیر پراید ، تیبا ، ساینا مراجعه کنید. شرکت همچنین از من خواست فوراً برای انتخاب رنگ به نمایندگی مراجعه کنیم. کاپوت خودرو نیز با دو خط نسبتا برجسته که از بالای جلوپنجره به یکدیگر متصل شدهاند، طراحی شده که به همراه گلگیرهای بیرون زده از بدنه نمای جلو را عضلانی تر کردهاند. جلوپنجره این خودرو نیز کشیده و نسبتا باریک طراحی شده که اطراف آن با یک خط کرومی تزئین شده است. پایین سپر نیز یک دیفیوزر ساده به همراه یک چراغ مه شکن تعبیه شده است. ایزوفیکسی که در این خودرو تعبیه شده، میتواند خیال شما را از بابت عدم ایجاد صدمه به سرنشینان عقبی خودرو جمع کند. دنا تاکنون در 4 تیپ متفاوت شامل دنا معمولی، دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به تولید رسیده است.

بعد از مسیر پیچدرپیچ دوباره، راه خلوت و مستقیم است. این موتور که در حال حاظر روی سمند LX EF7 تک سوز و سمند LX EF7 دوگانه سوز و سمند سورن ELX EF7 عرضه می گردد، که در بازار به موتوری پرتوان و در عین حال کم مصرف و کم استهلاک اما با تعمیرات و نگهداری دشوار مشهور است. EF7 موتوری است با ظرفیت ۱۶۴۸ سی سی و پایه گازسوز و تک سوز با 16 سوپاپ که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت با گاز و ۱۱۰ اسب بخار با بنزین را داراست. همچنین میتوانید به صفحه اینستاگرام تک استارت مراجعه کنید. پس هنگام خرید شمع موتور سمند به قیمت آن دقت کنید.

برخی محصولات چینی نظیر برلیانس H230 یا همان نسخه صندوقدار سری ۲۰۰ برلیانس نیز رقیب سورن پلاس هستند، بخصوص که نسخه اتوماتیک H230 هم با قیمت کم و بیش مشابه سورن پلاس در بازار قابل خریداری است. کابین سورن ELX نیز با الهامگیری از محصول وارداتی ایرانخودرو یعنی پژو 407 طراحی شده که ظاهری زیبا و دلنشین و تا حدودی ارگونومیک دارد. درحالیکه سایپا شاهین با قیمتی در حدود ۲۶۷ میلیون تومان به دست مصرفکننده رسید، میتوان اطمینان داشت تارا دندهدستی ایرانخودرو هم تقریبا ۲۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شود. طبق یک قرار داد بین ایرانخودرو و(FEV Motorentechnik) برای آموزش متخصصان ایرانی ابتدا موتور EF7 با نظارت ایرانی ها توسط گروه آلمانی F.E.V GmbH تولید می شود، سپس موتور EF7Turbo به عنوان محصولی مشترک طراحی و ساخته می شود و در نهایت موتور EF4 با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی با نظارت گروه آلمانی و توسط ایرانی ها برای خودروهای کوچکتر ایرانخودرو تولید خواهد شد. در صورت وجود صندوق پران فابریک، ابتدا بررسی کنید سمت چپ پای راننده رله ۴ پایه سبز رنگی وجود دارد یا خیر؟ وجود ایربگ های جلو راننده و سرنشین، ترمز ABS با پوستر MBA و سامانه EBD ( توضیع الکترونیکی نیروز ترمز)، میل فرمان جمع شونده حین تصادف، سیستم تهویه اتوماتیک، صندلی برقی 8 حرکته، سیستم کمک پارک عقب، مانیتور چند رسانه ای با کنترل روی فرمان، شیشه های رنگی سولار، برخورداری از سیستم مالتی پلکس و امکان تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای ( GPS ) از جمله مواردی است که علاوه بر تجهیزات دیگر انواع سمند بر روی دنا وجود خواهد داشت.

عایق بندی صدا هم در خودرو دنا خوب است و این مقدار ایزوله بودن با توجه به بررسیها در ماشین دنا پلاس هم رعایت شده است و کابین ماشین آرامش خوبی دارد. طراحی داخل کابین با توجه به طرح چوب، استفاده شده و تودوزی مخملی ظاهری گرم و لوکس به این خودرو بخشیده است. ولی مدل توربو شارژ علاوه بر موارد بالا، دارای روکش چرمی با دوخت قرمز در قسمت فرمان، دسته دنده طرح جدید با گردگیر و دوخت قرمز نیز میباشد. اولین خصوصیت مثبت دنا که بعد از پشت فرمان نشستن متوجه میشویم روکش مخملی روی صندلی های خودرو است که بسیار نرم و راحت هستند. تولید این خودرو به سال 1388 برمیگردد و از ان به بعد روانه بازار خودرو ایران شد. خالی شدن باطری از جمله معایب احتمالی ست که ناشی از روشن ماندن چراغهای کوچک، چراغ صندوق و یا از برق دزدی سیم کشی خودرو است که با بازکردن اتصال سر باطری و خالی نشدن آن میتوان به برق دزدی خودرو پی برد. این خودرو تا حال 3000 کیلومتر را بیهیچ ایرادی سپری کرده و جز چند عیب جزئی مثل شیوه ناجور بسته شدن درها و یا خراب شدن گیره کاپوت مشکل خاصی نداشته است.

گفتنی است که فضای کابین این خودرو برای 5 سرنشین کافی به نظر میرسد و صندوق عقب بزرگ و مناسبی دارد. ↑ “پژو پارس ئیالاکس” (به انگلیسی). ↑ “ایبیاس امکی۲۰-ئی بهمراه ئیبیدی” (به انگلیسی). هرچند دندهها به خوبی جا میروند، اما فاصله دندهها نامناسب و زیاد است و متأسفانه بهواسطه ناهماهنگی دنده 5 با موتور، در دور موتور 3500، صدای موتور بسیار آزاردهنده میشود. اما جذابترین بخش ماجرا در مورد خودروها، بررسی فنی آنها است. بررسی طراحی بیرونی پژو 405؛ سادگی محض و خستهکننده! این مقاله را بخوانید : کارشناس خودرو در کارناسی چه چیز هایی را بررسی میکند. در را که بستم ماشین بهآرامی استارت خورد و صدای اندک موتور توجهم را جلب میکند. تعجب میکنم و به صفحه آمپرها نگاه میکنم، آمپر آب ماشین روی قسمت قرمز است، بلافاصله ماشین را خاموش میکنم و روی کاپوت، آب یخ میریزم، سپس ماشین را روشن میکنم، مشکل حل شده بود. گیربکس خودرو دنا با پیروی از دیگر سدانهای ایرانی به صورت اتومات طراحی شده و از قدرت مناسبی برخوردار است. بیمه بدنه: از دیگر نیازهای بیمهای یک خودرو، بیمه بدنه میباشد. البته این فقط در تعداد محدودی از قطعات دیده می شود و حتی گاهی اوقات یافتن یکی از آن ها حدود یک ماه زمان می برد، اما سایر قطعات این خودرو همه جا هستند.

متقاضیانی که فاقد هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی باشند، در صورت ثبت نام، نام نویسی آن ها باطل می شود و تا 3 سال نمی توانند در طرح های فروش ایران خودرو ثبت نام کنند. طرح آینه های جانبی شبیه به سورن است و طرح شیشه ها و درب ها نیز مانند سمند هستند. همچنین با وجود اینکه طراحی داخلی ماشین دنا بسیار شبیه به سوناتا است اما با این وجود، فضای داخلی این خودرو افراد را مجذوب خود می کند. لازم به ذکر است که چون ماشین قبلیم یک پژو 2000 قدیمی بود و معاینه فنی نداشت با دریغ و حسرت بسیار سفر عیدمان را کنسل کرده بودیم. با ورود به کابین خودروی دنا با یک طراحی جدید و بروز نسبت به تولیدات پیشین ایران خودرو مواجه می شویم که المان های جذابی برای بازار خودروی کشور را درون خود جای داده است.

خودرو دنا پلاس توربو یک سال پس از دنا پلاس به بازار خودرو ایران معرفی شد. از تغییرات این بخش می توان به دستگیره های جدید و یک خط برجسته که دو گلگیر خودرو را بهم وصل کرده، اشاره کرد. علاوه بر این، دستگیره درها به رنگ کروم طراحی شده و نوار کرومی دور شیشه درها قرار داده شده؛ علاوه بر این دارای کف پوش موکتی نیز میباشد. دنا ابتدا قرار بود از سال 1391 تولید شود اما به دلیل مشکلات فراوان عرضه آن تا سال 1393 به تاخیر افتاد. این خودرو که سال 95 به بازار عرضه شد، ابتدا به فرم دنا پلاس معمولی بود که به لحاظ فنی، چندان تفاوتی با دنا نداشت. در خودرو دنا فرم صندلیها اسپرت طراحی شده است، اما راحت هستند و به خوبی بدن را در بر میگیرند. ضمن اینکه فرم لچکی شیشه عقب هم در این ماشین تغییر کردهاست. اگر میخواهید لیستی از بهترین و تخصصی ترین تعمیرگاه های ماشین های مختلف در تهران را مشاهده کنید میتوانید به صفحه تعمیرگاه خودرو در تهران مراجعه کنید.

از رنگی که انتخاب کردم خوشحال شدم چراکه این رنگ با ظاهر اسپرت خودرو هماهنگ بود. اما این نکته لازم به ذکر است که این خودرو در بحث طراحی از پژو 405 کمک گرفته است. اما امسال با توجه به تورم و تغییرات در بازار ارز هزینه رنگ کامل خودرو 405 سال 1400 حداقل 10% بیشتر از سال 99 شده است. در بخش میانی داشبورد ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ تعبیه شده که دو طرف آن را دو دریچه هوای تهویه مطبوع به صورت عمودی و کشیده احاطه کردهاند. دنا سومین خودروی ملی تولید ایران خودرو محسوب می شود که ابتدا قرار بود جایگزین سمند شود اما پس از تعیین قیمت، مشخص شد که این خودرو قرار است به عنوان محصولی مستقل و گران تر از سمند عرضه شود. اگرچه دنا محصولی پیشرفتهتر نسبت به دنا بود اما نتوانست توجه مشتریان را به خود جلب کند. خیلی وقتا به خاطر این که شما از روغن های بی کیفیت در ماشین تان استفاده میکنید ماشین روشن نمیشود.

اما با تمامی این صحبت ها باید اعتراف کرد که این رقیب چینی بدلیل داشتن موتور کوچک تر، بازار دست دوم ضعیفتر، آپشن های کمتر و مشکلات مربوط به گیربکس های اتوماتیک AMT (این نوع گیربکسهای نیمه اتومات لم خاص خود را دارند که مورد پسند همگان نیست) حداقل در بازار ما نمیتواند تعداد زیادی از طرفداران سورن پلاس را از خرید خودرو محبوبشان منصرف کند. به هر نحوی شده و به بهانه گرفتن تنقلات از دست آن آقای محترم، خلاص میشوم! بازارداریم به شما ماشین بازی سمند را پیشنهاد میدهد. و در حال حاضر این خودرو داخلی را میتوان از بهترین ماشین های ساخت داخل معرفی کرد. شرکت ایران خودرو، حدود دو سال پس از معرفی موفقیتآمیز دنا، فیس لیفتی از این خودرو را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کرد. ایران خودرو دنا پلاس را دقیقا دو سال پس از معرفی دنا یعنی در سال ۹۵ به بازار معرفی کرد. پس از آشنا شدن با دنا پلاس ایران خودرو، نوبت به بحث بیمه این خودرو میرسد. بعد از سالها و با بروز شدن و رفع نواقص نسخه اولیه این خودرو اکنون شاهد حضور خودرو دنا با تمام قوا هستیم و بهتر است تا بیش از پیش با این پدیده صنعتی ملی آشنا شویم.

نمای عقب دنا برپایه طراحی نمای عقب هوندا آکورد نسل هشتم طراحی شده، البته این طراحی که مربوط به یک خودروی با ابعاد تویوتا کمری است، با طراحی عقب خودروی کوچک و آشنایی با نام کیا ریو نسل اول ترکیب شده تا طرحی ایجاد شود که برای بیننده ایرانی کاملا آشنا و در عین حال متفاوت به نظر می رسد! در یک جمع بندی کلی، میتوان گفت که دنا معمولی در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل دارای ایمنی بالاتر و امکانات بسیار به روزتری است. از دیگر امکاناتی که باعث میشود این خودرو کمی متفاوتتر به نظر برسد سیستم عیب یاب آن است که به صورت هوشمند میتواند گزارش کمبود و خرابیهای اتومبیل را به شما ارائه کند. اما گلگیرهای جلو وق عقب تقریبا از وسطشنان به بعد تغییری کلی به خود دیده اند تا دماغه و نمای عقب جدید دنا را پدیدار سازند.

همراه مکانیک تلاش کرده تا با ارائه قیمت روز سمند سورن، به شفافیت بازار کمک کند، پس همیشه میتوانید برای مشاهده قیمت سورن به سایت همراه مکانیک سایت irankhodro4314 مراجعه کنید. با همراه مکانیک همراه بودید تا با راهنمای خرید پژو 405 دست دوم بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید. به کار بردن موتور TU5 1600 سیسی باعث کندی این خودرو شد؛ بهطوریکه زمان صفر تا صد این خودرو ۲ ثانیه افزایش پیدا کرد و به دلیل وزن نسبتا زیاد پژو 405، این خودرو چالاکی خود را در مدل SLX از دست داد و مخصوصا در سربالاییها افت محسوسی پیدا کرد. نتیجه این افزایش قدرت ، توان و کشش در دورهای بالا و هنگام پر بودن خودرو می باشد. این خودرو هم از پیشرانه TU3 و شتاب بسیار بالا و جعبهدنده پنج سرعته دستی بهره میبرد. از دیگر نکات در پروژه NX7 یا همان دنا، بخش فنی آن است آنچه قرار بود که دنا با دو پیشرانه مختلف عرضه گردد، پیشرانه اول موتور EF7 یا همان نسل اول موتور ملی است. اما یکسال بعد، ایران خودرو دنا پلاس توربو شارژ دندهای و سال 99 هم سومین عضو خانواده دنا پلاس، یعنی دنا پلاس توربو اتوماتیک را در اختیار مشتریان قرار داد.