مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه اعلام قیمت با شورای رقابت نیست و شورای رقابت کار کارشناسی برای صدور دستورالعمل را انجام میدهد، گفت: در واقع شورای رقابت از چند مجرا داده جمعآوری و آن اطلاعات و دادهها را جمع بندی میکند و شرایط مختلف را از جمله شرایط رقابتی شدن بازار را در نظر میگیرد و در اختیار مرجع قرار میدهد که باید قیمت تمام شده را اعلام کند لذا بر اساس آن باید قیمت نهایی اعلام شود.
این مقام مسئول در شورای رقابت اظهار داشت: اما همانطور که اعلام کردم به محض تشکیل جلسه نهایی و پایان یافتن جلسات در خصوص این موضوع قیمت نهایی خودرو توسط دستگاه مربوطه اعلام خواهد شد.
مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه برای سال آینده قیمت کارخانهای برخی خودروهای داخلی افزایش مییابد، اما ممکن است در مورد برخی خودروها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد، تصریح کرد: درج موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، اما در بعضی خودروها این عدد میتواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز میتواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد لذا در واقع میانگین افزایش قیمت میتواند درست باشد، اما دقیق نیست.
دادجوی توکلی در ادامه گفت: هیچ عددی را شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تایید نمیکند در حقیقت باید همه فرمولها و دادهها بررسی شود و با در نظر گرفتن بقیه جوانب افزایش قیمت کارخانهای خودروها اعلام شود؛ شورای رقابت این انتظار را دارد که با کمک به واقعی کردن قیمت فروش محصولات خودرویی از درب کارخانه، به افزایش تولید این محصول و رفع بهانه زیان دهی کمک کند تا شاهد افزایش عرضه باشیم.
وی افزود: شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام میکند و آنها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت آن کالا را تعیین کنند.
وی با اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستتر است، افزود: بر اساس فرمول کاست پلاس، کارخانه هزینه تمام شده را به علاوه یک سود عادله اعلام میکند و با افزایش عرضه کالا منجر به تعادل بازار و رفع دلالی میشود و در نتیجه قیمتهای کاذب از میان رفته و به صورت کلی قیمتها کاهش مییابد.
۲۲۳۲۲۵