↑ «World Ranking Of Manufacturers

دنا پلاس به خاطر مشکلات الکترونیکی و ضعف در سیستم انتقال قدرت که ناشی از عدم رعایت طراحی اصول ماشین است یک پله سقوط کرده و خودروهای برلیانس h330 و h30cross گزینه مناسب تری نسبت به این خودرو باشند. مصرف سوخت ماشینهای دنا و دنا پلاس با توجه به پارامترهای مختلف در حد مناسب و خوب ارزیابی میشود و علاوه بر این از شتاب و کشش خوبی دارند که در جاده و شهر خیال راننده دنا پلاس را از سرعت گیری ماشین خود راحت میکند و راننده ماشین با اطمینان خاطر به مسیر خود ادامه میدهد. در ادامه لیستی از انواع روغن موتور مناسب برای دنا و دنا پلاس ارایه میشود. البته در نظر داشته باشید که در هر زمان که مایل باشید، میتوانید سیستم تهویهی آن را به نوع دستی تغییر بدهید. در نظر داشته باشید که میزان مجاز کم کردن روغن موتور انواع مختلف دنا در هر 1000 کیلومتر 0.2 لیتر یا 200 سیسی است. E F 7 یک موتور 4 سیلندر خطی به حجم دقیق 1648 سیسی و حجم اسمی1.7 لیتر است که توان تولید 115 اسببخار قدرت در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 157 نیوتنبرمتر را در 4500 دور بر دقیقه دارد. پس از بحث و بررسی در مورد معایب و مزایای خودروی دنا باید به این نکته اشاره کرد که به طور کلی خودروی دنا در میان خودروهای ایرانی دارای جایگاه مناسبی می باشد و در صورتی که بودجه شما در رنج قیمتی این خودرو و دیگر محصولات ایرانی می باشد می توانید فروش اقساطی دنا را نیز به لیست خودروهای انتخابی خود اضافه نمایید.

به علاوه برخی از کارشناسان پیشنهاد میکنند که در مناطق خیلی سرد و کوهستانی بهتر است از روغن 5W-40 برای موتور EF7 استفاده شود. رقیبان سورن ELX سمند LX و دنا هستند که خریداران معمولاً بین این سه گیر میکنند و خیلی از مواقع دو خودروی دیگر را به جای Soren انتخاب میکنند. در جدول زیر قیمت خودرو امروز های سایپا و ایران خودرو را بخوانید همچنین قیمت خودرو امروز نیز در برخی از خودروها تفاوت فاحشی را داشت که درادامه گزارش قیمت خودرو امروز را بررسی می کنیم. قیمت خودروی سمند سورن چقدر است؟ گستردگی خدمات پس از فروش سمند توسط ایران خودرو باعث می شود مالکان این خودرو دغدغه چندانی بابت قطعات و لوازم یدکی و تعمیرات و نگهداری آن نداشته باشند.

شرکت ماشین بانک با در اختیار داشتن کارشناسان خودرو مجرب ، اقدام به کارشناسی خودرو می نماید تا خریدار با اطمینان و اطلاعات کافی از وضعیت فنی و بدنه خودرو نسبت به خرید خودرو دنا اقدام نماید. حال به بررسی مزیت های این خودرو میپردازیم که با توجه به محبوبیتش احتمالا توانسته نقاط ضعف را کم رنگ و رضایت خریداران را جلب نماید. استفاده از پلاستیک خشک در کابین این خودرو نقطه ضعف بزرگی را برای این خودرو به وجود آورده است همچنین کیفیت مونتاژ درخودروی دنا سطح بالایی ندارد و فاصله ی بین درزهای این خودرو دارای وضعیت مطلوبی نیست.

این پیشرانه پیش از ئیالایکس توسط پژو-سیتروئن در پژو ۴۰۶ الایکس ۱٫۸آی، سیتروئن زانتیا اسایکس ۱٫۸آی ۱۶ سوپاپ (مشابه زانتیا ۱۸۰۰ ارائه شده توسط سایپا) و سیتروئن سارا ویتیاس ۱٫۸آی ۱۶ سوپاپ بکار سایت irankhodro4314 برده شده بود. البته در سال ۱۳۸۸ مدل دوگانهسوز سمند LX عرضه شده بود. شرکتهای خودروسازی با تغییرات جزئی در ظاهر خودروهایی که چندین سال است به بازار عرضه میشوند ، فرصت حضور دوباره و فروش بیشتر این خودرو را در بازار میدهند . ایران خودرو یکی از شناخته شده ترین شرکت خودروسازی کشور بوده و در بین محصولات خود، دنا را به عنوان لوکس ترین خودروی ملی به بازار معرفی کرده است. پژو یکی از قدیمیترین برندهای تاریخ خودروسازی است که در اواسط قرن نوزدهم شکل گرفت. همانطور که می دانید سمند این خودروی ملی بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شدهاست، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییراتی در آن صورت گرفت تا سمند شکل گیرد.طراحی بدنه و شاسی سمند در شرکت طراح انگلیسی به نام فرست اتوموتیو صورت گرفت و طراحی موتور آن توسط شرکتهای فرانسوی پژو انجام پذیرفت. دنا یکی از خودروهای خاص ملی بوده و در طراحی و ساخت آن از هیچ کمک خارجی استفاده نشده است.

به همین دلیل، خط جدید تولید پژو ۴۰۵ در سال ۱۳۶۹ به وسیله رئیسجمهور وقت ایران کلید خورد و از همان سال، کار مونتاژ و تولید این خودرو به همراه مدلهای دیگری از سواری پژو در ایران آغاز شد. سمند در نقش خودروی وطنی و به خصوص اولین خودروی ملی امتیاز بالا و قابل قبولی را کسب کرده است؛ اما بعد از سپری شدن حدود ۱۸ سال از زمان مونتاژ این خودرو دیگر مثل روزهای اول نمیتوان ذهنیت قبلی را حفظ کرد. دنا پلاس اولین خودروی ملی است که سانروف IN BUITL (در این مدل، بدنهی سانروف درون سقف قرار میگیرد) به صورت پیش فرض در آن تعبیه شده است. شرکت ایران خودرو از سال ۱۳۹۵ نسخه توربوشارژ این محصول را که مجهز به موتور ملی توربوشارژ بود، به دست مشتریان رساند. پس از بررسی نقاط ضعف در ادامه برای بررسی نقاط قوت این محصول ایرانی با ما همراه باشید. در ادامه به نقاط قوت و ضعف این محصول ایرانی می پردازیم. در آذر سال 1388 شرکت ایران خودرو تصمیم به تولید و عرضه مدلی جدید از سمند طی پروژه ای با نام (NX7) گرفت که در سال 1390 نام تجاری دنا را به خود اختصاص داد در این مقاله به بررسی نسل پیشرفته تر این خودرو دنا پلاس می پردازیم.

در آخر نیز از نتیجه پاره شدن تسمه تایم پژو 405 بگوئیم که پس از تعمیر، موتور علاقه شدیدی به روغن سوزی نیز پیدا میکند. دنا پلاس در دو تیپ ساده و توربو به بازار عرضه میشود. اگر به بررسی تجهیزات دنا و دنا پلاس بپردازید، متوجه خواهید شد که در بحث ویژگی های امنیتی خودرو تفاوت هایی وجود دارد. ضمن اینکه از مواد به نسبت با کیفیتتری در داخل کابین و داشبورد استفاده شدهاست. با توجه به اینکه امروزه مهم ترین هدف خودرو سازان راحتی سرنشینان داخل ماشین می باشد، عدم انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج و ناهمواری های جاده در زمان مسافرت، فاکتور بسیار پر ارزشی محسوب می شود که در خودروی دنا نادیده گرفته شده است و ضعف سیستم تعلیق باعث شده است تا همواره محور عقب در ناهمواری های مسیر بکوبد و به کابین ضربه وارد شود، به همین دلیل سطح کیفی خودروی دنا به عنوان یک ماشین مناسب برای سفر پایین آمده است. موتور دنا موتور EF7 است و ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد که با توجه به وزن بالای خودروی دنا نمی شود انتظار شتاب بالایی ازین خودرو داشت، این موتور در سمند SE نیز استفاده شده و دقیقا معایب سابق از جمله داخل شدن صدای بالای موتور به داخل کابین را برای خودروی دنا به دنبال داشته است، زودجوش بودن نیز از دیگر معایب این موتور ساخت داخل می باشد.

هزینه تعمیرات و خرید قطعات پژو ۴۰۵ تناسب چندانی با یک خودروی اقتصادی ندارد. با توجه به داخلی بودن محصول و اینکه خودروی دنا ساخت ایران می باشد، تمامی قطعات این خودرو در هر فروش اقساطی ایران خودرو موجود می باشد و همین امر باعث راحتی مصرف کنندگان و تسهیل ارائه خدمات پس از فروش این خودروی ایرانی شده است. میتوان داشبورد دنا پلاس را که از طرحی نسبتا بروز، کیفیتی بالاتر و صفحه آمپر قابل قبول نسبت به خودروهای دیگر در این سگمنت قیمتی، برترین داشبورد دانست. نمای جلوی دنا پلاس با طراحی جدید چیدمان گرافیک چراغها و دی لایت جذاب و استفاده از رنگ مشکی در هماهنگ نمودن جلو پنجره با سایر قسمتها اتفاق در خور توجهی است، اما برعکس قسمت جلو در قسمت عقب بخصوص امتداد خط درب صندوق عقب با سپر بیرون زده که در یک راستا با ستون عقب است که کوتاهی در این قسمت یک ایراد بزرگ طراحی محسوب میشود ضمنا طراحی چراغهای عقب نیز کمی شلوغ به نظر میآید، اما حداقل شایسته نمره قبولی است.

در اینجا به بررسی تجهیزات و امکانات دنا پلاس ساده می پردازیم. اما با نگاه از بالا متوجه سانروف دنا پلاس می شویم؛ چیزی که در سقف دنا معمولی وجود ندارد. دنا در دو مدل دنا معمولی و دنا پلاس در بازارهای داخلی وجود دارد و گاها باعث سردرگمی خریداران می شود. از اهداف طراحی دنا پلاس این بود که کمی از سادگی محصولات ایران خودرو فاصله بگیرد و به استانداردهای طراحی روز دنیا نزدیک شوند. از سال ۱۳۹۴، ۴۹ هزار دستگاه انواع مختلف هایما در ایران خودرو خراسان تولید شده و از ۱۰ هزار خودرو هایما که قرار بود در سال ۱۴۰۰ توسط این شعبه ایران خودرو ساخته شود، ۹۰ درصد محقق شده است. همهچیز عالی و مهیا بود. هندلینگ مناسب: هندلینگ دنا در پیچها و حرکت ها ناگهانی کاملا مناسب و تا حدودی عالی است شاید این خصیصه را بتوان به وزن بالای خودرو و طراحی پلت فرم پژو ربط داد. این خودروی ایرانی میتواند نیاز شما به یک سدان عالی و با امکانات را به راحتی برطرف کند. در این مقاله قصد داریم به طور خاص به پژو ۴۰۵ و انواع مدلهای آن بپردازیم. این موتور نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5سرعته دستی به نام BE3 (که در تمام خودروهای خانوادهی پژو 405، پارس، سمند، سورن و دنا استفاده میشود) به چرخهای جلو منتقل میکند و میتواند شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 13.5 ثانیه را برای دنا حاصل کند که در مقایسه با خودروهای سورن توربو و تندر90 عملکرد نسبتا ضعیفی دارد.

به نسبت کلی خودرو، داخل کابین از فضای مناسبی برای پای سرنشینان بهره نمیبرد، که یکی از اصلیترین ایرادها در این خودرو محسوب میشود. حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت است و میانگین سوخت مصرفی هم در داخل شهر 9 لیتر و در سیکل ترکیبی، 7.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. نوع سوخت بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ با سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای و کنترل الکترونیکی(MPFI) است. در شتاب و مصرف سوخت هر دو نیز تفاوت چشم گیری دیده نمی شود. در زمانهای قدیم، تولید و بسته بندی با دست و توسط شخص انجام می شد، اما اکنون مکانیزاسیون در تولید و استفاده از دستگاههای اتوماتیک بسته بندی به مزیت رقابتی تبدیل شده و روزبهروز دنیای دستگاه های (بسته بندی) اتوماتیک در حال گسترش است. از نظر امکانات رفاهی نیز میتوان به مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب GPS و بلوتوث موبایل، آیینههای جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، شیشه بالابر های جلو و عقب برقی، پشت سری صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه، جابهجایی صندلیهای جلو به صورت برقی، دسترسی به صندوق عقب از داخل، تو دوزی مخمل، کروز کنترل، روشنایی موقت در محیط های تاریک (چراغ همراهی تا در منزل)، نمایشگر دما محیط و آنتن اکتیو اشاره کرد .

انواع مدلهای خودروی دنا، الایکس با موتورهای EF7 بنزینی، ایالایکس با موتور EF7 توربوشارژ و پایه گازسوز می باشد؛ تفاوت مدل های خودرو دنا در مواردی چون آیینه برقی، رینگ، رنگ تریم داخلی و چراغ های مه شکن است. در این مطلب نیز قصد داریم شما را با مشخصات بهترین روغن موتور برای دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو آشنا کنیم. توجه: هرگز و هرگز از روغن با گرید 20W-50 برای خودروی دنا، دنا پلاس یا دنا پلاس توربو استفاده نکنید. البته از نظر فنی در خودروی دنا پلاس توربو از یک سیستم توربوشارژ در کنار موتور EF7 استفاده شده است. در این مطلب، همه چیز را درباره تسمه خودرو، و همچنین قیمت تسمه خودرو و انواع مختلف آن بیان کردهایم.

البته اگر از خودروی دنا در شرایط سخت استفاده میکنید (مثل رانندگی در تهران یا سایر شهرهای شلوغ، رانندگی طولانی با سرعت بالا یا رانندگی در جادههای خاکی)، باید روغن موتور را حداکثر هر 8000 کیلومتر تعویض نمایید. در حین بیکاری خودرو از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید، لوازم جانبی مانند رادیو یا تهویه مطبوع را هنگامی که موتور شما کار نمی کند خاموش کنید تا مجاب به تعویض باتری سمند نشوید. گاهی ممکن است شما در حال رانندگی باشید و موتور هم به خوبی گرم شده باشد اما یهو ماشین خاموش شود. شتابگیری نامناسب، عدم هماهنگی میان جعبهدنده و موتور در نسخه اتوماتیک، فضای داخلی کوچک برخلاف آنچه به نظر میرسد و عایقبندی نامناسب کابین بهمنظور جلوگیری از نفوذ صداهای جاده و موتور از مواردی است که اعتراض خریداران را به دنبال داشته است. حجم روغن موتور دنا چند لیتر است؟ نشانگر پایین بودن فشار روغن موتور یکی دیگر از راههایی است که شما به کمک آن میتوانید زمان مناسب برای تعویض روغن دنا را متوجه شوید. حجم روغن موتور دنا EF7 معمولی یا توربو بدون تعویض فیلتر روغن برابر با 5 لیتر است. بسیاری از قطعات می توانند کمی کثیفی و گرد و غبار را تحمل کنند، اما گرد و خاک می تواند بر میزان کارایی باتری سمند شما تأثیر بگذارد و تاریخی که برای تعویض باتری سمند خود در نظر گرفته اید را جا به جا کند.

در این خودرو مشابه سمند سورن از موتور EF7 استفاده شده است. مطابق اعلام سازنده شما باید روغن موتور دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربو را هر 10 هزار کیلومتر تعویض کنید. همچنین با توجه به دفترچه راهنمای محصول، روغن 10W-40 با حداقل سطح کیفی SL روغن پیشنهادی ایران خودرو برای دنا پلاس با موتور EF7 توربوشارژ است. به علاوه شما برای تعویض روغن دنا به همراه فیلتر روغن، به 5.5 لیتر روغن موتور نیاز دارید. خوشبختانه شمعهای باکیفیت میتوانند تا دهها هزار کیلومتر دوام بیاورند و بهراحتی مستهلک نمیشوند اما به خاطر داشته باشید که حتی اگر از اتومبیل خود کار زیاد نمیکشید، باید حداقل هر 2 یا 3 سال یک بار شمعها سرویس یا تعویض شوند.