براساس جدولی که در این گزارش به آن استناد شده، قیمت نیسان Versa ۱۶ هزار دلار است. قیمت یکی از مدلهای خودروی کیا و خودروی استپوی ۱۶ هزار دلار است. اما قیمت خودروهای تولید ایران نهایتا ۴ هزار دلار است. برای مثال قیمت کوییک ۳.۹ هزار دلار، قیمت پژو پارس و ساینا اس هم به ترتیب ۴.۱ و ۴.۸ هزار دلار است. قیمت این خودروها البته در جهان معادلهایی دارد. برای مثال ارزانترین خودروی خارجی که در این گزارش به آن اشاره شده سوزوکی ماروتی است که ۴ هزار دلار قیمت دارد. دیگر خودروهای ارزان دنیا، رنو کویید نسخه هند و تاتا تیاگو است که به ترتیب ۵.۶ و ۶.۷ هزار دلار قیمت دارد.
نکته جالب توجه این است که این نمودار حداقل حقوق اداره کار را هم با میزان افزایش قیمت خودرو مقایسه کرده و نتیجه گرفته میزان افزایش حقوق بیشتر از میزان افزایش قیمت پژو ۲۰۶ و پژو پارس سال بوده است. به عبارتی بر اساس این گزارش، حداقل حقوق اداره کار در سال ۹۰ تا ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ برابر شده اما قیمت مصوب پژو ۲۰۶ و پژو پارس سال به ترتیب ۱۴.۵ و ۱۴.۳ برابر شده است. گزارهای که باید بر اساس آن به این نتیجه رسید که میزان افزایش قیمت خودرو در این مدت بسیار اندک بوده و همین مساله عامل زیان خودروسازان است.
در بخش دوم این گزارش، قیمت خودرو با سایر بازارهای مالی و قیمت کالاهای مختلف مقایسه شده است. برای مثال بر اساس این نمودار، شاخص کل بورس اوراق بهادار در دهه ۹۰ حدود ۷۶ برابر شده، قیمت ورق گالوانیزه بیش از ۵۰ برابر افزایش قیمت داشته، قیمت سکه ۵۸ برابر و قیمت دلار ۴۷ برابر شده است، اما قیمت انواع خودروی ساخت داخل نهایتا ۳۳ برابر شده است.
نهایتا این گزارش اعلام کرده که خودروهای ایرانی از ارزانترین خودروهای جهانی هم ارزانتر هستند آن هم در حالی که از کیفیت بالاتری برخوردارند.
افزایش حقوق کارگران بیشتر از افزایش قیمت خودرو
در بخش دیگری از این گزارش قیمت خودروهای ارزان جهانی با قیمت خودروهای داخلی ایران مقایسه و نهایتا نتیجهگیری شده که ایران خودرو و سایپا ارزانترین خودروهای جهان را تولید میکنند!
البته در بخشی از این گزارش تاکید شده که تمام مشکلات صنعت خودروسازی ایران به قیمتگذاری دستوری شورای رقابت بر نمیگردد بلکه باید سهم بهرهوری را هم در این میان دید. این گزارش تاکید کرده که بهرهوری دو شرکت ایران خودرو و سایپا در این سالها تغییری نکرده است که بتواند منجر به کاهش قیمت خودروهای تولیدی آنان شود.
افزایش ۱۳ برابری قیمت خودرو ظرف ۱۰ سال
آنچه در ادامه میآید مهمترین بخشهای این گزارش است که اندیشکده امیر کبیر منتشر کرده است.
در این گزارش به عدم افزایش قیمت خودرو در ایران اشاره و اعلام شده قیمت مواد اولیه تولید خودرو در ایران در حالی طی ۱۲ سال گذشته ۳۸ برابر شده که قیمت مصوب پژو پارس سال در این بازه زمانی تنها ۱۲.۸ برابر شده است.
خودروهای ایرانی، ارزانترین خودروهای جهان!
۲۲۳۲۲۵