چهره جدید خودروهای ایرانی – خبرآنلاین

چهره جدید خودروهای ایرانی

امیر مسعود عابدین_ اهمیت طراحی خودرو هرگز زیر سوال نمی رود و یکی از مهم ترین مراحلی است که یک خودروساز باید در فرآیند ساخت خودرو در نظر بگیرد. اهمیت این بخش از خودروسازی به حدی است که می تواند آینده بازار یک برند خودرو را تعیین کند.

خودروسازان ایرانی از آنجایی که دارای مرکز طراحی مستقل بوده و توانایی ایده پردازی را داشتند، همواره محصولات خود را به صورت ساده و بدون هیاهو طراحی کرده اند. در این مقاله بیشتر به شرکت ایران خودرو موتور می پردازیم. برخی از محصولات ایران خودرو مانند سمند و رانا از جمله خودروهایی بودند که طراحی ساده و ساده ای را ارائه کردند که از نظر ظاهری مورد قبول مشتریان و خریداران قرار گرفت که با ماهیت خودروی اقتصادی همخوانی داشت.

اما در سال های بعد با معرفی محصولی به نام دانا و فیس لیفت های مختلف، علاقه ایران خودرو به تغییر و بهبود طراحی محصولاتش مشخص شد. دانا و مشتقات آن سعی کردند نقش خود را به عنوان یک خودروی اقتصادی حفظ کنند و چهره ای فراتر از خودروی ساده و معمولی دارد.

اما در نهایت با حضور خودروسازان مهمی همچون پژو و تاثیرات این همکاری، محصول جدیدی به نام تارا در میدان ظاهر شد. تارا به بیان زبان طراحی جدید محصولات ایران خودرو پرداخت و سعی کرد چهره جدیدی از این شرکت را به همگان نشان دهد. به تازگی محصول دیگری به نام Rayra به مجموعه محصولات این شرکت اضافه شده است که بار دیگر زبان طراحی جدیدی را به نمایش عموم می گذارد. به همین منظور قصد داریم زبان طراحی دو محصول اخیر تارا و ررا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

تارا

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

پیش از معرفی تارا، قرار بود روند معرفی خودروهای جدید ایران خودرو با همکاری گروه PSA (پژو PJSC) و همچنین شرکت بزرگ طراحی پینین فارینا تسریع شود. قرار بود در کنار این افزایش سرعت، کیفیت محصولات نیز افزایش یابد. اما با اتفاقاتی مانند اعمال مجدد تحریم ها و خروج این شرکت ها از ایران، این اقدامات متوقف شده است. تنها چیزی که از این همکاری ها باقی می ماند پلت فرم PF1 پژو سیتروئن است. این پلت فرم که در محصولاتی مانند پژو 301، پژو 2008، پژو 208 نسل اول و سیتروئن سی الیز مورد استفاده قرار گرفت، با تغییراتی در طراحی و زیرساخت توسط ایران خودرو برای تارا استفاده شد.

ایران خودرو با استفاده از پلتفرم حاصل از همکاری با پژو، باید طرحی جدید و به روز ارائه می کرد و از آنجایی که پلتفرم نسبتا جدیدی داشت، بازتر برای معرفی چهره ای جدید بود. ایران خودرو در نمای جلو همچنان به چراغ های کشیده به کار رفته در محصولات دیگر وفادار بود. چراغ های جلوی تارا کشیده اما زاویه دار هستند و به خوبی به جلوپنجره مستطیلی متصل هستند.

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

مش و دنده در نسخه های اتوماتیک متفاوت است. در نسخه دنده ای مشبک به صورت خطی و در نسخه اتوماتیک به صورت برجسته و مشبک طراحی شده است. پوشش تارا دارای خطوط کشیده ای است که سعی می کند چهره قدرتمندتری به تارا بدهد.

قسمت پایین سپر جلو از خطوط صاف و شکسته تشکیل شده است. برخلاف دنا پلاس، دی لامپ مستقل از چراغ های اصلی طراحی شده و دارای موقعیتی در راستای چراغ های اصلی است. البته ممکن است شیب زیاد به کار رفته در طراحی این چراغ کمی با شکسته شدن لامپ های اصلی و توری ناهماهنگ به نظر برسد.

طراحان تارا سعی کردند خودرو را به گونه ای طراحی کنند که مقرون به صرفه به نظر نرسد اما این تلاش در برخی از قسمت های خودرو به نتیجه نرسید. به عنوان مثال، در جلو، چراغ های جلو از لنز یا لنز استفاده نمی کنند و سبک طراحی قدیمی چراغ ها همچنان در این خودرو وجود دارد. در ضمن خودروی ارزان تری مثل دنا پلاس چراغ های پیشرفته تری نسبت به این خودرو دارد.

طبیعتا نمای جانبی تارا یادآور پژو 301 است. تنها تفاوت این دو خودرو در این زمینه خطوط طراحی آنهاست. در این قسمت از تارا دو خط کشیده یکی در بالا و دیگری در پایین خودرو نمایان می شود و با این افزایش سایز سعی شده تا ظاهر خودرو جذابیت بیشتری داشته باشد.

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

نمای عقب خودرو به طور کلی بحث برانگیز و بحث برانگیز است. چراغ‌های متصل عموماً در خودروهای عریض‌تر و غیراقتصادی استفاده می‌شوند، اما برخلاف انتظار، این نوع چراغ‌ها در تارا نیز یافت می‌شوند. از هر طرف که به این قسمت نگاه کنیم، نمی توان گفت که این سبک طراحی به تارا می آید. در سدان هایی که از این نوع نور در نمای عقب استفاده می کنند (به جز برخی از فست بک ها و لیفت بک ها)، این چراغ معمولا در قسمت مرکزی و حتی پایین تر قرار می گیرد. اما در تارا این لامپ در قسمت بالایی قرار می گیرد و علاوه بر این که در قسمت های پایین چیزی برای جذب آن وجود ندارد، زیبایی آن آشکارا از بین می رود.

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

به گفته طراح این خودرو، طراحی فعلی این لامپ از شیشه برج کریسمس الهام گرفته شده است. معمولا در این چراغ ها از خطوط ال ای دی استفاده می شود و چون ایران خودرو از این خطوط استفاده نمی کرد نور زیادی در شب از این چراغ ساطع می شد که می توانست در ترافیک کمی آزاردهنده باشد. البته خوشبختانه در نسخه های جدید و کاملا آپشن تارا شاهد استفاده از چراغ هایی با گرافیک جذاب تری هستیم.

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

به جز چند تغییر، کابین تارا کاملاً شبیه پژو 301 است. فضای داخلی خودرو کاملاً اقتصادی است و به دور از زرق و برق است. در نسخه دنده ای از پلاستیک مات بیشتر و در نسخه اتوماتیک نیز از پلاستیک براق استفاده شده است. یکی از نقاط ضعف تارا از نظر کیفیت کابین، استفاده از پلاستیک سخت و خشک برای بیشتر فضای کابین است. اشتباهات ساده و خنده دار مانند قرار دادن دکمه قفل در و فلاشر در دورترین نقطه از راننده را می توان در طراحی کابین خودرو مشاهده کرد.

رایرا

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

پروژه ریرا یا K125 بر اساس بدنه اصلی نسل دوم پژو 2008 ساخته و طراحی شده است. برای طراحی ریرا؟

نگاهی به طراحی محصولات جدید ایران خودرو/ چهره جدید خودروهای ایرانی

به جز جلوپنجره خودرو که شباهت چندانی به رایرا ندارد، بقیه رایرا هیچ شباهتی با سایر محصولات ایرانکودرو ندارد. برخی از قطعات Rayra به گونه ای طراحی شده اند که برای خودروهای دیگر مناسب باشند. در نمای جلویی ریرا از الگوی طراحی دو چراغ استفاده شده است که به وضوح یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. چراغ روشنایی روز خودرو با 3 گرافیک بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژن قرار گرفته است. باز هم مانند تارا، گران‌ترین خودروی ملی از مدل بسیار قدیمی چراغ‌های جلو با لامپ‌های هالوژن استفاده می‌کند که بسیار مهم است. چراغ های اصلی با جلوپنجره ادغام شده و جلوی خودرو را تشکیل می دهند. گرافیک جلوپنجره نسبتاً خوب طراحی شده است.

قیمت ریرا توسط مجله ایران خودرو الدوله اعلام شد

نمای جانبی در کل طراحی ساده ای دارد و به شدت یادآور نسل جدید پژو 2008 است. بزرگ ترین ایرادی که در این سگمنت می توان یافت لبه های ساده و غیر جذاب آن است. این رینگ ها هیچ ارتباطی با طراحی تیز و پر زرق و برق ری ندارند و نقطه ضعف محسوب می شوند. امیدواریم در آینده طراحی بهتری برای این رینگ ها در نظر گرفته شود. نکته دیگر در نمای جانبی رایا فاصله عقب خودرو از زمین است که تناسب خوبی ایجاد نمی کند به خصوص اینکه پژو 2008 ابعاد بهتری نسبت به این خودرو دارد.

نقد و بررسی ررا ایران خودرو (K125).

نمای عقب خودروی ری که انتظار می رفت از چراغ داخلی مانند تارا استفاده کند، از چراغی کاملا مجزا و تا حدودی اسپرت بهره می برد. این چراغ ها در یک قاب مشکی قرار گرفته اند و خطوط اطراف آن می تواند کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر که به طراحی اگزوز تقلبی نیز مجهز شده است، ساده و اسپرت به نظر می رسد. طراحان Rayra عموماً در این بخش عملکرد ضعیفی داشتند و نتوانستند طراحی دید جلو را به خوبی انجام دهند. در این بخش به نظر می رسد رنو از رقیب فرانسوی خود یعنی پژو 2008 عقب مانده است.

قیمت نهایی رایرا/ گرانترین خودروی ساخت ایران ۲۲ هزار دلار اعلام شد/ عکس

اما وارد قسمت کابین می شویم. اگر کیفیت متریال داخلی را در نظر بگیریم، طراحان ایرانی تمام تلاش خود را برای ایجاد یک کابین زیبا انجام دادند. استفاده از دو نمایشگر کنار هم، دنده خلبانی، فرمان دو پره D-cut و نورپردازی داخلی بسیاری از ما را شگفت زده کرد، زیرا این امکانات در خودروهای بومی و ملی یافت می شود. علاوه بر این، ریرا در رده کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد و دیدن این حجم از طراحی پر زرق و برق در این خودرو عجیب اما جذاب به نظر می رسد.

در مجموع جسارت ایران خودرو در طراحی محصولات مدرن چشمگیر است. باید دید در آینده از چه عناصر طراحی دیگری استفاده خواهد شد.

شما می گویید؛ آیا با طراحی جدید محصولات ایران خودرو موافق هستید یا خیر؟ این خودروساز از نظر طراحی چقدر به عناصر حاکم بر طراحی خودرو در جهان نزدیک است؟ معایب و مزایای این نوع طراحی از دیدگاه شما چیست؟

58322

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1955567/%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C