خطر آتشسوزی خودروهای الکتریکی بیشتر از مدلهای درونسوز نیست اما مشکل اصلی، چگونگی خاموش کردن آتش این خودروها است زیرا روشهای شناختهشده و در دسترس برای مقابله با آتش باطریها کارایی ندارد. این باطریها به دلیل فرار حرارتی، بشدت میسوزند و اگر یکی از سلولهای باطری آتش بگیرد، تا زمانی که کل باطریها بسوزند جلوی شعلههای آتش گرفته نمیشود. البته آتشنشانان در حال یادگیری روشهای جدیدی برای خاموش کردن آتشسوزی خودروهای الکتریکی با گرافیت پودری، فوم و کربنات سدیم هستند و هنگامیکه باطریهای حالت جامد آماده شوند، این مشکل کمرنگتر خواهد شد زیرا این باطریها کمتر مستعد آتش گرفتن هستند.
مالیات برق
مشکلات شارژ
صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آنها، خرید خود را بهترین و هوشمندانهترین انتخاب میدانند و خریداران خودروهای درونسوز را به عقبماندگی محکوم میکنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آنها باعث میشود خیلیها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.
اینجا است که خودروهای الکتریکی مطرح میشوند که در نگاه اول ایدهٔ خوبی هستند. این خودروها به پیشرانهٔ درونسوز پیچیده نیازی ندارند و هیچ گاز گلخانهای تولید نمیکنند اما این فقط یک روی سکه است و واقعیت کمی متفاوت خواهد بود زیرا خودروهای الکتریکی معایب زیادی دارند. پس بیایید به ۱۰ مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی بپردازیم.
بیشتر بخوانید:
نگرانی شعاع حرکتی
هرچند طی سالهای اخیر جایگاههای شارژ بسیار بیشتر شدهاند اما هنوز هم پیدا کردن جایگاه شارژ خالی در مناطق شهری پرتراکم دشوار است. همچنین زمانی که در جایگاههای شارژ صرف میشود بسیار بیشتر از پمپبنزینها است. با خودروی بنزینی، در عرض چند دقیقه سوختگیری خواهید کرد اما برای شارژ خودروی الکتریکی باید حداقل بین ۱۵ تا ۳۰ دقیق معطل شوید.
شبیه شدن خودروها و کاهش نوآوری
هرچند خودروهای الکتریکی به لطف گشتاور فوری در خط مستقیم بسیار سریع هستند اما شتاب صفرتاصد دو ثانیهای خیلی زود تکراری میشود و چابکی در پیچها بسیار لذتبخشتر خواهد بود. مشکی اصلی این خودروها وزن است که تأثیر منفی بزرگی روی پرفورمنس میگذارد. برای درک این موضوع کافی است بدانید در پیست نوربرگرینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.
خریداران خودروهای الکتریکی
اینکه خودروهای الکتریکی بدون آلاینده هستند یک دروغ بزرگ است. این خودروها از لاستیکهای معمولی استفاده میکنند که آلایندهٔ بزرگی هستند خصوصاً در خودروهای الکتریکی که به خاطر باطریها وزن سنگینتری دارند و لاستیکها را زودتر فرسوده میکنند. موضوع بعدی هم بحث تأمین برق این خودروها است. هرچند برق را میتوان از طریق نیروگاههای خورشیدی، بادی یا آبی تولید کرد اما بیشتر برق آمریکا توسط نیروگاههای گازی، هستهای و ذغال سنگی تولید میشود. علاوه بر این، مطالعات نشان دادهاند که در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانهای بیشتری نسبت به خودروهای درونسوز تولید میشود. برای ساخت باطریها به لیتیوم، نیکل، کبالت و فلزات دیگر نیاز است و مهمترین منبع کنونی کبالت در جمهوری کنگو است که از کودکان کار برای استخراج آن استفاده میکند. البته خوشبختانه معادن کبالت جدیدی در آمریکای شمالی کشف شده اما استخراج این ماده میتواند باعث آلودگی جدی آبها شود.
مشکل آتشسوزی
اگر در خانه پارکینگی با شارژ سطح دو داشته باشید، میتوانید در مواقعی که قیمت برق ارزانتر است، خودروی خود را شارژ کنید بدون آنکه تأثیر بزرگی روی قبض برق داشته باشد اما همانطور که در بالا اشاره شد، بسیاری از مردم در خانه پارکینگ ندارند که این یعنی باید سراغ جایگاههای شارژ عمومی با شارژرهای سریع بروند. در این صورت، هزینهای شارژ خودرو بیشتری خواهد شد. علاوه بر این، استفادهٔ مداوم از شارژرهای سریع به باطری خودرو آسیب میزند و عمر آن را کمتر میکند.
تأثیرات زیستمحیطی
227323