به گزارش خبرآنلاین، اولین نسل پژو 2008 در سال 2013 معرفی شد و جایگزین استیشن 207 شد، این کراس اوور کوچک حدود سه سال بعد فیس لیفت شد و پس از انعقاد طرحی در نمایشگاه خودروی ژنو 2016 در کشورمان رونمایی شد اقدام جامع مشترک پژو که به شریک قدیمی خود بازگشت، امکان مونتاژ را در سال 2008 از طریق سرمایه گذاری مشترک به نام ایکاپ که با ایران خودرو تشکیل شده بود، به طرف ایرانی ارائه کرد.
به گزارش پدال، پیش فروش این کراس اوور فرانسوی از تابستان 1395 آغاز شد و در نسخه فیس لیفت شده خود راهی خیابان های ایران شد. اگرچه تولید سال 2008 در سال 2019 در کشورمان به پایان رسید، اما امتیاز پلت فرم آن نزد ایران خودرو ماند و زمینه ساز تاسیس ررا شد. در سال 2008 راه اندازی شد، اما اکنون در نسل دوم خود است که در سال 2019 معرفی شد و بر روی پلت فرم جدید CMP ساخته شده است.
طراحی بیرونی
همانطور که گفته شد، تاریخچه نسل اول پژو 2008 به یک دهه قبل برمی گردد و بنابراین شاید مقایسه آن با ررا که چندین سال بعد طراحی شد، منصفانه نباشد، اما پلت فرم مشترک این دو خودرو این موضوع را توجیه می کند. مقایسه، زیرا می توان رویکرد ایرانی و فرانسوی را بر اساس یکسان مقایسه کرد. 2008 اگرچه بر اساس زبان طراحی نسل قبلی پژو شکل گرفته است، اما همچنان ظاهری مدرن و هماهنگ دارد. در قسمت جلویی این خودرو طراحی سنتی تری با جلوپنجره کرومی نه چندان بزرگ و چراغ های معمولی به چشم می خورد در حالی که ایران خودرو در کراس اوورهای خود از ترندهای روز یعنی چراغ های دو بخشی استفاده کرده است که البته متمایز به وجود آورده است. نگاه کن ظاهری شبیه به هیوندای سانتافه نسل قبلی دارد.
از بغل، ایران خودرو با تغییراتی مانند حذف سپر عقب، ظاهری متفاوت از همتای فرانسوی خود ایجاد کرده است، اما به نظر می رسد نگاهی اجمالی به طراحی نسل دوم از سال 2008 داشته است. همچنین در عقب، با افقی چراغ هایی که در زیر یک قاب مشکی زیر شیشه قرار می گیرند، الهام گرفته شده از نسل دوم به نظر می رسد. دومی برای سال 2008 واضح است. طبیعتا طراحی این چراغ ها در دو خودرو متفاوت است. ریرا با طول 4334 میلی متر، عرض 1808 میلی متر و ارتفاع 1638 میلی متر رشد قابل توجهی در ابعاد نسبت به نسل اول در سال 2008 داشته است که 4158 میلی متر طول، 1740 میلی متر عرض و 1557 میلی متر ارتفاع داشت. فاصله بین دو خودرو تقریباً یکسان است و در مدل ریرا 2590 میلی متر و در مدل 2008 2538 میلی متر است، در مجموع می توان طراحی ریرا را برای شرکتی مانند ایران خودرو قابل قبول دانست، هرچند که طراحان می توانستند ذوق بیشتری به آن اضافه کنند. دید عقب
داخل
در داخل، تفاوت سنی این دو خودرو بیشتر مشهود است زیرا ایران خودرو در اینجا نیز از روندهای امروزی پیروی می کند و از ویژگی هایی مانند نمایشگر پیوسته نمایشگر آمپ و سیستم اطلاعات سرگرمی به همراه فرمان دو پره و کنسول مرکزی به روز شده با گیربکس الکترونیکی فضای مدرن تری از همتای فرانسوی خود ایجاد کرده است. در همین حال، 2008 با صفحه نمایش نسبتا کوچک خود در وسط داشبورد و کنسول مرکزی سنتی با اهرم دنده سنتی نشان می دهد که خودرویی متعلق به نسل قبلی است. البته ویژگی منحصر به فرد طراحی داخلی پژو، یعنی پنل آمپر که از بالای فرمان قابل مشاهده است و همچنان در جدیدترین خودروهای این شرکت استفاده می شود، در سال 2008 نیز قابل مشاهده است. همچنین، طراحی کلی 2008، اگرچه کمی قدیمی است، اما نسبت به رقیب ایرانی کمرنگ تر به نظر می رسد، زیرا نمایشگرهای پیوسته بزرگ به خوبی با داشبورد رایرا ادغام نشده و مانند یک قطعه اضافی روی داشبورد به نظر می رسند. از نظر کیفیت متریال اگرچه رایرا نسبت به سایر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به سال 2008 نرسیده است.
موتور
نسل اول 2008 با موتورهای مختلف تولید شد و ایران خودرو قوی ترین موتور بنزینی را برای مونتاژ آن انتخاب کرد. این یک موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو به نام EP6 از سری موتورهای پرنس است که با همکاری پژو سیتروئن و BMW ساخته شده است. این موتور 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی برای موتور 1.6 لیتری اعداد قابل توجهی است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک منتقل می شود.
از طرفی رایرا به موتور EF7P TC مجهز است که نسخه ارتقا یافته موتور توربوشارژ EF7 و قدرتمندترین موتور داخلی است. این موتور 1.7 لیتری 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که دقیقاً با نمونه فرانسوی خود برابری می کند. قدرت در اینجا از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک منتقل می شود، بنابراین این دو خودرو از نظر قوای محرکه بسیار شبیه به هم هستند. با این حال، قطعاً پیشرانه پژو از کیفیت و هماهنگی بهتری برخوردار است، به همین دلیل است که پژو 2008 شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 8.2 ثانیه انجام می دهد، در حالی که ریرا این کار را در 10.4 ثانیه انجام می دهد. البته بخشی از این تفاوت فاحش در شتاب به دلیل وزن 145 کیلوگرمی رایرا است.
قیمت و خلاصه
شرکت ایران خودرو قیمت ررا را 1.130 میلیارد تومان اعلام کرد و آن را گران ترین خودروی بومی تاریخ معرفی کرد. همچنین این عدد در بازار قطعا بسیار بیشتر خواهد بود. با این حال ریرای صفر کیلومتر همچنان ارزانتر از 2008 کارکرده خواهد بود زیرا قیمت این کراس اوور فرانسوی مونتاژ شده بسته به مدل، کارکرد و تمیزی از حدود 1.5 میلیارد تومان در بازار کشورمان شروع می شود و در چند مورد مشابه. نمونه ها به صفر کیلومتر می رسد و حتی تا 2.5 می رسد تا به 1 میلیارد تومان برسد. بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، Riray Zero Km با امکانات رفاهی بیشتر، طراحی مدرن تر و قیمت ارزان تر را باید به راحتی خودروی بهتری در این مقایسه دانست، اما کیفیت بالاتر و پیشرانه های بهتر و هماهنگ تر 2008 از این اتفاق جلوگیری می کند. به سلیقه و انتخاب خریداران برمی گردد که خودرویی را انتخاب کنید یک خودروی جدید با امکانات بیشتر اما نامشخص و با ایرادات احتمالی در کیفیت انتخاب کنید یا یک کراس اوور فرانسوی کارکرده با امکانات محدود و قیمت گرانتر اما کیفیت و اطمینان بسیار بالاتر را انتخاب کنید.
5858
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1945560/%D9%BE%DA%98%D9%88-%DB%B2%DB%B0%DB%B0%DB%B8-%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%DB%8C%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA