پژوپارس ۱۵ میلیون تومان گران شد/ اعلام پشت پرده افزایش عجیب قیمت خودرو از زبان سخنگوی وزارت صنعت
مریم فکری: کارشناسان و تحلیلگران بازار خودرو اعتقاد دارند تا زمانی که بازار ارز به ثبات نرسد، سایر بازارها از جمله خودرو نیز ملتهب خواهد بود؛ نکتهای که در درون اظهارات اخیر سخنگوی دولت نیز میتوان مشاهده کرد.
سخنگوی وزارت صنعت یادآور شد: اتفاقی که باید بیفتد، افزایش تولید است که با سرعت زیادی رخ میدهد و تولید خودرو رشد خیلی خوبی دارد. در آبان ماه ۱۲۲ هزار خودرو تولید کرده ایم که رکورد پنج سال گذشته را به صورت ماهانه زده است و این روند ادامه دارد.
ساینا S دندهای نسبت به روز گذشته ثابت ماند. قیمت ساینا به ۲۶۵ میلیون تومان رسید.
قیمت دنا اتوماتیک توربو نیز ۶۷۵ میلیون اعلام شد که نسبت به دیروز تغییری نکرد. تارا اتوماتیک هم با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۷۰۵ میلیون تومان رسید.
اما قیمت پراید ۱۳۱ به ۲۱۹ میلیون تومان رسید که نسبت به روز گذشته ثابت ماند. تیبا هاچبکپلاس هم ۲۵۵ میلیون تومان قیمت خورد.
قیمتها در بازار چگونه است؟
امید قالیباف در یک برنامه رادیویی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: از ۲ منظر باید به این مسئله نگاه کنیم، یک بخش مربوط میشود به مسائل درون صنعت خودرو و شرایطی که خودروسازها در آن کار میکنند.
قالیباف عنوان کرد: انتظارات تورمی یعنی اینکه وقتی که نرخ ارز افزایش پیدا می کند تقاضاهایی که در آینده قرار است انجام شود به حال تبدیل میشود، برای این که انتظار این است که در آینده خودرو گران شود.
فعالان بازار خودرو همچنین عنوان میکنند که رکود به وجود آمده در بازار این روزها بیش از پیش عمیق شده و خریداران فقط نظارهگر این بازار آشفته هستند و جابهجا شدن نرخها را رصد میکنند.
پژو ۲۰۷ دستی پانوراما نیز به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان رسید و پژو پارس LX در حدود ۵ میلیون افزایش قیمت داشت و ۴۹۰ میلیون تومان قیمت خورد. اما قیمت پژو پارس اتوماتیک ۱۵ میلیون گران شد و به ۵۶۵ میلیون رسید.
وی افزود: در کل تابستان و چیزی حدود پنج ماه بازار خودرو یک بازار کاملا آرامی بود؛ حتی قیمتها هم کاهنده بود و افزایش پیدا نمی کرد تا رسیدیم به یک عاملی که خارج از صنعت خودرو است مثل نرخ ارز و اتفاقی که برایش افتاد.
بازار خریدار ندارد
بررسی روند قیمتها در بازار حاکی از آن است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۴۰۵ میلیون تومان رسید. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به روز گذشته بدون تغییر، به نرخ ۴۵۵ میلیون تومان به فروش رفت.
بنا به این گزارش، سمند EF۷ نیز ۵میلیون تومان افزایش قیمت داشت و به ۴۲۵ میلیون تومان رسید.
سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: در این شرایط دو عامل روی قیمت خودرو اثر گذاشته؛ یکی بحث افزایش قیمت مواد وارداتی است که خودروسازها استفاده میکنند که شاید درصدش زیاد نباشد در افزایش نرخ خودرو، اما عامل دوم که بیشتر اثر می گذارد انتظارات تورمی است.
وی متذکر شد: در تولید خودرو کنترل نسبتا خوبی روی هزینهها داریم. در فصل تابستان کل رشد هزینههای تولید خودرو یعنی شاخص تورم صنعت خودرو دو درصد بود؛ البته در پاییز ممکن است که بیشتر از این بوده، اما برای سه ماه ۲ درصد یعنی اینکه خیلی خوب کنترل شده است و در همان موقع هم بازار آرام بود.
قالیباف تاکید کرد: یک نکته دیگر هم که باید به آن اشاره کرد، عرضه در بورس است. اینجا یک مقداری باید ضابطهگذاری میشد؛ به طوری که خودروسازان کف عرضهای را به عنوان حداقل رعایت کنند تا رقابتی که روی خودروها میخورد، روی تابلو براساس یک حجم مناسبی باشد.
در این میان، در حال حاضر فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که در حال حاضر خریداری در بازار نیست و همه هر روز سرگردان تر از روز گذشته هستند که همین امر امکان پیشبینی وضعیت بازار را در روزهای آینده با ابهاماتی همراه ساخته است.