آرمان زارعی : در حالی که فعالان بازار خودرو در اوایل آبان ماه شاهد اختلاف بین عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و مهمت اتابک وزیر امنیت در خصوص فروش خودرو در بورس کالا بودند. در آخرین روزهای آبان ماه دو شرکت ایران خودرو و سایپا با انتشار اطلاعیه ای ناگهان مردم را غافلگیر کردند.
بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی این دو شرکت، پس از ماه ها کشمکش خودروسازان و سیاست گذاران، بالاخره مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد و دوره ۱۸ ماهه توقف قیمت ها شکسته شد.
بررسی ها حاکی از آن است که آخرین قیمت گذاری رسمی خودروها در فروردین 1402 هجری قمری بوده است که قیمت ها بین 10 تا 49 درصد افزایش یافته است. برخی خودروها نیز مجاز به افزایش قیمت به عنوان «محصولات ارتقا یافته» شدند.
البته افزایش 30 درصدی قیمت خودرو در پایان ماه گذشته حاشیه ای بود و پس از آن اعتراضات گسترده ای از سوی اهالی و برخی مسئولان صورت گرفت. به همین دلیل کمپینی در فضای مجازی علیه این افزایش قیمت ها راه اندازی شد و مردم خواستار لغو مجوز افزایش قیمت خودرو از سوی رئیس جمهور شدند. دیدند که این گرانی ها به یکباره اتفاق افتاده و دود به چشم مصرف کننده می رود.
با این حال خودروسازان مدعی شده اند که حتی اگر 70 تا 80 درصد رشد قیمت حاصل شود، سودی نخواهند داشت. زیرا قیمت فروش برابر با قیمت نهایی است
میراث خودرویی دولت سیزدهم پزشکان
اما بر اساس آنچه در رسانه ها منتشر شد، حکم افزایش قیمت در سال گذشته صادر شده است; اما دولت سیزدهم نتوانست آن را اجرایی کند. این موضوعی است که اظهارات اخیر وزیر صمت، مهمت اتابک مهر نیز تایید شده است. محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این اطلاعیه گفت که قیمت کارخانه خودرو باید بیشتر از افزایش فعلی می بود، اما دولت چهارم مانع از این افزایش شد.
به گفته اتابک: افزایش قیمت خودرو تصمیمی بود که باید در دولت قبل اجرا می شد اما به همین شکل رها شد.
الیاس حضرتی نیز در پاسخ به این موضوع گفت: مجوز افزایش قیمت خودرو که دولت چهاردهم به شرکت های خودروسازی اعطا کرد در واقع تصمیمی است که قبل از تصویب به دولت سیزدهم داده شده بود.
به گفته رئیس شورای رسانه ای نهاد ریاست جمهوری، تصمیم افزایش قیمت خودرو که در دولت گذشته تصمیم گیری شده بود، حدود 13 ماه است که معطل مانده است. اظهارات اتابک و حضرتی نشان می دهد که دولت سیزدهم پس از اعطای مجوز افزایش قیمت به خودروسازان در فروردین 1403، حدود 6 ماه بعد قصد داشت دوباره قیمت خودروسازان را افزایش دهد، اما دولت دوام نیاورد و توپ به داخل زمین افتاد. دادگاه پزشکی دولت
پشت صحنه گرانی خودرو از احمدی نژاد تا پزشکان
اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که خودرو در سال های اخیر به یک سرمایه برای صاحبان آن تبدیل شده و دیگر کالای مصرفی محسوب نمی شود و افزایش قیمت خودرو محدود به روزهای اخیر نیست و اگر ما مقایسه قیمت ها از سال 2008 و تا سال 1403 هجری قمری شاهد تغییرات اساسی در حداقل و سقف قیمت محصولات خودروسازان خواهیم بود.
بر اساس آنچه کارشناسان بازار خودرو می گویند، عوامل متعددی در این روند موثر است. به عنوان مثال نرخ تورم، وضعیت اقتصادی کشور و افزایش نرخ ارز تاثیر بسزایی در تغییرات قیمت خودروسازان داشت.
همچنین در سال ۱۳۹۶ در پی تحریم های بین المللی، صنعت خودرو با مشکلات جدی و کاهش تولید مواجه شد. خروج شرکت های اروپایی و آسیایی و به دنبال آن خودروسازان چینی از بازار ایران، منجر به کاهش تنوع محصولات خودروسازان شد. در این مورد، کمبود نقدینگی، قیمت گذاری اجباری و کاهش تولید به دلیل کمبود قطعات یدکی معادلات قیمت گذاری را در شرکت های خودروسازی به هم می زند.
تاثیر تحریم ها و خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک بر بازار خودرو
به عنوان مثال قیمت تقریبی پراید که در سال 2018 معادل 8 میلیون تومان بود، در سال 2019 یعنی دو سال پس از تحریم های آمریکا، خروج دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک، به حدود 120 میلیون تومان رسید. افزایش نرخ ارز نرخ، الان به بیش از 300 میلیون تومان رسیده است.
قیمت پژو 405 که در سال 88 به قیمت تقریبی 13 میلیون تومان فروخته می شد در سال 1403 به بیش از 400 میلیون تومان رسید و در خانواده پژو 206 نیز از حدود 14 میلیون تومان افزایش یافت. تومان به بیش از 600 میلیون تومان رسیده است.
از سوی دیگر قیمت سمندر نیز افزایش چشمگیری داشت و از کمتر از 20 میلیون تومان به بیش از 500 میلیون تومان رسید.
قیمت تقریبی خودرو از 2008 تا 2013 | ||||||
تغییر مقدار از 88 به 1403 | قیمت 1403 | قیمت 99 | قیمت 1994 | قیمت 1990 | قیمت 1988 | نوع وسیله نقلیه |
312 میلیون تومان | 320 میلیون تومان | 120 میلیون تومان | 20 میلیون تومان | 8 میلیون و 500 هزار تومان | 8 میلیون تومان | غرور |
397 میلیون تومان | 410 میلیون تومان | 215 میلیون تومان | 30 میلیون تومان | 13 میلیون و 500 هزار تومان | 13 میلیون تومان | پژو 405 |
621 میلیون و 500 هزار تومان | 635 میلیون تومان | 200 میلیون تومان | 32 میلیون تومان | 15 میلیون تومان | 13 میلیون و 500 هزار تومان | پژو 206 |
536 میلیون تومان | 550 میلیون تومان/1401 | 140 میلیون تومان | 30 میلیون تومان | 20 میلیون تومان | 14 میلیون تومان | سمند |
: ادامه مطلب
راز اعتراض مردم به گرانی خودروسازان دولتی/ اصرار وزارتخانه بر املای نادرست؟
هشدار شدید یک کارشناس درباره وضعیت صنعت خودرو/ کاکایی: آبروی صنعت خودرو را از هر لحاظ می برند.
223224