نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

نوآوری‌ به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا بومی‌سازی می‌شوند!

امیر مسعود عابدین_ صمیت وزیر صمت در آخرین جلسه شورای دولت سیزدهم با بیان اینکه خودروی ررا تصویر ذهنی مردم از خودروی ایرانی را تغییر می دهد، گفت: این محصول امکان ورود به بازارهای جهانی را فراهم می کند.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

وی پس از تشریح شهر ررا و آینده آن با اشاره به اینکه نوآوری هایی در صنعت خودرو داریم که به زودی عرضه می شود، گفت: این نوآوری ها برای اولین بار بر روی خودروهای ایرانی قرار می گیرد. همچنین می‌توانیم نوآوری‌های خارجی را بپذیریم، استانداردها استانداردهای ایرانی هستند که می‌توانند با استانداردهای بین‌المللی رقابت کنند و همه این‌ها زیرساختی است که برای شاهد تحول بنیادین در صنعت خودروسازی فراهم شده است.

مهمترین بخش صحبت های علی آبادی درباره نوآوری های جدید و تازه بود. اگرچه در مورد نوآوری های جدیدی که برای اولین بار در جهان در خودروی ایرانی نصب می شود، تعمیم داده شد، اما قابلیت ها در این زمینه قابل بررسی است.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

پروژه جتکو احتمالاً یکی از محتمل ترین پروژه هایی است که نوآوری های جدیدی را با خود به همراه خواهد داشت. جتکو یکی از زیرمجموعه های شرکت ایران خودرو است که از چندین سال پیش فعالیت خود را در زمینه تولید خودروهای برقی آغاز کرد.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

اوایل سال 1378 خبر ورود 6 خودروی تسلا به ایران سر و صدای زیادی به پا کرد. بر اساس شنیده ها، گفته می شود این خودروها متعلق به یک سفارت بوده و در صورت درخواست به ایران وارد شده است. اما با بررسی های صورت گرفته اعلام شد که ورود این خودروها برای مطالعه و تحقیق توسط جتکو زیرمجموعه شرکت ایران خودرو بوده است. این شرکت قصد دارد با مطالعه و تحقیق بیشتر در این زمینه تولید خودروهای برقی را در ایران آغاز کند.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

فناوری استخراج شده از خودروهای وارداتی تسلا به طور مستقیم در جتکو JX10 استفاده خواهد شد. پروژه JX10 احتمالا به برخی از سیستم های ایمنی خود تسلا مجهز خواهد شد. جتکو JX10 یک سدان سایز متوسط ​​است که احتمالاً در یک نسخه تمام الکتریکی به بازار خواهد آمد. با توجه به دانش فنی موجود در کشور، JX10 با هر بار شارژ کامل باتری ها می تواند مسافتی بیش از 300 کیلومتر را طی کند و در کمتر از 40 دقیقه با سیستم شارژ سریع 80 درصد ظرفیت باتری خود را تکمیل کند. . برخی منابع خبری می گویند زیرساخت موتور و پیشرانه JETCO JX10 بر اساس تسلا و نسل قبلی نیسان LEAF و شاسی آن بر اساس یکی از سدان های محبوب آلمانی ساخته شده است.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

امیدواریم این پروژه مهم مُهر لغو نشود. زیرا اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است. جتکو علاوه بر تمرکز بر پروژه خود، به برقی کردن محصولات کلیدی ایران خودرو مانند تارا و ررا روی آورده است که احتمالاً به نوآوری های جدیدی مجهز خواهند شد. یکی از برنامه های اصلی این شرکت در سال 1403، حمایت از اجرای آزمایش های کیفی و ساخت خودروی برقی رایرا در قالب یک جوینت ونچر بزرگ در گروه صنعتی ایران خودرو است.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

ایران خودرو در نمایشگاه دومین تحول صنعت خودرو، علاوه بر عرضه خودروی برقی تارا، از نسخه برقی رایا رونمایی کرد. نسخه الکتریکی Rayra از موتور الکتریکی با قدرت 161 اسب بخار و گشتاور نهایی 300 نیوتن متر استفاده می کند. ظرفیت باتری های این خودرو 53 کیلووات ساعت است و با شارژرهای خانگی در عرض 10 ساعت به طور کامل شارژ می شود.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

یکی از مهم ترین مشکلات همه خودروهای برقی این است که این خودروها با یک بار شارژ چقدر مسافت را می توانند طی کنند. طبق استانداردهای NEDC، خودروی برقی Ray Ra با یک بار شارژ می تواند مسافت 420 کیلومتری را طی کند که عدد قابل قبولی برای این خودرو است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این ارقام و اعداد بر اساس شرایط استاندارد اعلام می شود و مسلما میزان سفر این خودرو در واقعیت کمتر از رقم اعلام شده خواهد بود.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

جدیدترین نسخه خودروی برقی تارا مجهز به باتری هایی با ظرفیت 45 کیلووات ساعت است و موتور الکتریکی این خودرو می تواند تا قدرت 160 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر افزایش یابد. شتاب 0 تا 100 9.8 ثانیه است.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

تارا الکتریکی با یک بار شارژ می تواند 300 کیلومتر را طی کند. سپس با استفاده از بسته شارژ سریع می توانید 80 درصد ظرفیت باتری را تنها در 45 دقیقه شارژ کنید. زمان دقیق تجاری سازی خودروی برقی ایران خودرو تارا هنوز اعلام نشده است اما به احتمال زیاد در سال 1404 خبرهای خوبی از این خودروی برقی خواهیم شنید.

نوآوری به سبک وزیر صمت: نیسان و تسلا محلی هستند!

در نهایت امیدواریم نوآوری های جدید و مدرن به معنای واقعی کلمه برای اولین بار روی محصولات ایرانی پیاده شود تا از رقبای خود مانند ترکیه و عربستان که هر کدام برنامه بسیار ویژه ای برای ساخت خودروی برقی پیشرفته دارند عقب نمانیم. . .

322

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1936606/%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF