در هر حال با اشاره به برخی ارقام برای لوازم یدکی پژو ۲۰۶ SD در روسیه بهتر میتوان نتیجهگیری کرد. لنت ترمز این خودرو در روسیه حدود ۲۰۰۰ روبل قیمت دارد، یعنی با احتساب نرخ تقریبا ۶۰۰ تومانی روبل چیزی در حدود ۱.۲ میلیون تومان.
بخاری قوی دیگر مزیت پژو ۲۰۶ صندوقدار برای زمستانهای سرد روسیه است. برای نمونه در دمای منفی ۴۵ درجه، دمای کابین براحتی روی ۲۵ درجه تنظیم میشود. البته در این بین یک ایراد کوچک نیز وجود دارد و آن اینکه گویا نمیتوان دمیدن هوای گرم را فقط به دریچه مخصوص پاها محدود نمود. ضمن اینکه در این حالت بخاری کمتوان به نظر میرسد و سرنشینان جلو این حس را دارند که کاش جریان هوای گرم کمی بیشتر بود. در سایر شرایط و هنگام استفاده از بقیه دریچهها، قدرت بخاری کاملا کافی است.
صندوق عقب پژو ۲۰۶ صندوقدار با حجمی در حدود ۴۰۰ لیتر، برای یک خانواده کوچک و کمجمعیت کفایت میکند و میتواند کلیه لوازم پیکنیک چنین خانوادهای را در خود جا دهد. این همه ماجرا نیست، زیرا در صورت نیاز به فضای بیشتر، میتوان صندلیهای عقب را هم خوابانید.
رانندگی با پژو ۲۰۶ اس دی در مسیرها و ترافیک شهری، خیلی آسان است و به خاطر ابعاد کوچک، راننده هنگام پارک یا گردش کمتر با چالش روبهرو میشود.
مزایا و معایب پژو ۲۰۶ SD – پنج دلیل دلیل برای خریدن
قدرت خوب کولر از دیگر نکات مثبت پژو ۲۰۶ صندوقدار محسوب میشود. طبق نظرات شمار زیادی از مالکان، کولر این خودرو در روزهای گرم تابستان کارایی بسیار مناسبی دارد و فضای داخلی را سریعا زمستانی میکند!
۲. عملکرد مناسب موتور در روزهای سرد و مقاومت بالا در برابر خوردگی
نسخه TU۵ هم با اینکه قدرت بیشتری دارد، اما در مسافرتهای خانوادگی و در صورت حمل ۵ سرنشین و لوازم سفر آنها، کند احساس میشود. بهویژه در سربالاییها و سبقتگیریها.
۳. تجهیزات مناسب
۵. قیمت متعادل و ارزش بالا در برابر قیمت
بدنه مقاوم در برابر خوردگی مزیت بزرگ پژو ۲۰۶ SD است. این ویژگی اهمیت زیادی دارد، چرا که در زمستان، جادهها و خیابانهای روسیه معمولا نمکی هستند! میزان مقاومت بدنه این خودرو در برابر خوردگی به قدری زیاد است که مشتریان آن را با وارانتی ۱۲ ساله تحویل گرفتهاند. البته در این بین انباری اگزوز یک استثناست و زودتر از انتظار باید آن را تعویض کرد. خوشبختانه این قطعه قیمت بالایی ندارد. اما در این بین یخ بستن درپوش باک از نکات منفی است که در کشور سردسیری مثل روسیه رانندگان را با مشکل روبهرو میکند.
خرابی اتفاقی است که برای هر خودرویی میافتد. اما چه انتظاری میتوان از مدلی که ۱۰-۱۵ سال پیش توسط ایران خودرو ساخته شده، داشت؟ قطعا خرابی به سراغ پژو ۲۰۶ SD هم میآید. نکته مهم اینکه مدلهای موجود حالا سالخورده هستند و قطعا بیشتر از حد معمول دچار خرابی میشوند. طبیعتأ هر خرابی هم نیازمند پرداخت هزینه است. حال سوال مهم این است که تعمیرات ۲۰۶ اس دی چقدر هزینه دارند؟
رسانه روسی پژو ۲۰۶ SD را فقط برای خانوادههای کم جمعیت و جوان و برای سفرهای کوتاه مناسب میداند. نکته جالب اینکه این رسانه میگوید بسیاری از مالکان ۲۰۶ به دلیل رشد فرزندان و نیاز به فضای داخلی بیشتر و بزرگتر، خودروی خود را میفروشند!
اضافه کردن صندوق به پژو ۲۰۶ هاچبک، به دلیل فرم تخم مرغی بدنه کار سختی است. اما باید نتیجه کار را ستود، چرا که برخلاف برخی پروژههای مشابه، ۲۰۶ صندوقدار یا همان SD خودروی زیبایی از آب درآمده و جلو و عقب آن کاملا هماهنگ است.
نشریه روسی مشکلاتی مثل سوختن واشر سر سیلندر، خرابی دریچه گاز و حساسیت تسمه تایم را برای پژو ۲۰۶ SD TU۳ شایع توصیف کرده و هزینه رفع آنها را بالا عنوان میکند. این نشریه به هزینه بالای تعمیر گیربکس نیز اشاره دارد.
بسیاری از مشتریان بازار خودرو، توان خرید یک خودروی صفر کیلومتر را ندارند، از این رو به دنبال خرید مدلهای دست دوم میروند. پژو ۲۰۶ اس دی جزو ارزانترین گزینهها در بین مدلهای دست دوم است. از نظر فنی این خودرو تفاوتی با نسخه هاچبک ندارد و با دو موتور ۱.۴ و ۱.۶ لیتری موجود است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مهندسان ایران خودرو سیستم تعلیق عقب آن را از ۲۰۶ استیشن به امانت گرفتهاند.
بیشتر بخوانید:
پژو ۲۰۶ صندوقدار با دو موتور ۱.۴ لیتری TU۳ و ۱.۶ لیتری TU۵ موجود است. این موتورها به ترتیب ۷۵ و ۱۰۹ اسب بخار قدرت دارند و نیروی تولیدی آنها از طریق گیربکس ۴ سرعته خودکار یا ۵ سرعته دستی به چرخها منتقل میشود.
عدم آشنایی و مهارت کافی تعمیرکاران در رفع ایرادات سیستم تعلیق محور عقب و همچنین پرهزینه بودن آن دیگر مشکلی است که نشریه روسی به آن اشاره دارد. بطور کلی این نشریه توصیه میکند علاقهمندان به خرید پژو ۲۰۶ صندوقدار، قبل از خرید به خوبی خودرو را با کارشناسان و مکانیکهای خبره بررسی کنند تا میزان ایرادات آن حداقل باشد.
درباره عایقبندی صوتی نیز شکایتهای زیادی مطرح است و بسیاری از مالکان این خودرو از نفوذ حجم بالایی از صداهای مزاحم به داخل کابین گلایه دارند.
پژو ۲۰۶ SD در روزهای بسیار سرد به راحتی روشن میشود. برای مثال حین تست، این خودرو در یک صبح سرد زمستانی با دمای منفی ۲۵ درجه بدون هیچ دردسری روشن شد. در دمای منفی ۳۰ درجه هم مشکلی پیش نیامد و در دمای منفی ۳۳ پس از یک هفته خوابیدن، با اولین استارت موتور شروع به کار کرد. این سدان حتی در دمای منفی ۴۵ درجه هم بدون زحمت روشن میشود، به همین خاطر گزارشهای کمی از خرابی آن در سیبری منتشر شده است.
بسیاری از شهروندان روسی معتقدند پژو ۲۰۶ SD از نظر ارزش در برابر قیمت، وضعیت خوبی دارد. برای کسانی که به دنبال شتاب بالا و سبقتگیریهای زیاد نیستند و صرفا انتقال از نقطه A به نقطه B اولویت آنهاست، این خودرو جزو بهترین گزینههاست. افرادی هم که ظاهر خودرو برایشان اهمیت دارد، در کلاس B نمیتوانند گزینهای بهتر از ۲۰۶ صندوقدار پیدا کنند. بد نیست بدانید این خودرو ارزانقیمتترین سدان خارجی حاضر در کلاس B بازار روسیه به شمار میرود.
سدان ایرانی-فرانسوی پژو ۲۰۶ صندوقدار از نظر مصرف سوخت خیلی ایدهآل نیست و گزارشهای ضد و نقیضی درباره آن وجود دارد. برخی مالکان میگویند مصرف سوخت این خودرو در جاده ۶ و در شهر ۱۰ لیتر است. در این بین بعضی دیگر از مالکین ادعا میکنند با رانندگی ملایم این دو فاکتور به ۵ و ۷ لیتر کاهش مییابد. در مقابل شماری دیگر معتقدند اگر کسی نحوه رانندگی با این خودرو را بلد نباشد، مصرف سوخت به ۱۰ و ۱۴ لیتر میرسد!
واقعیت این است که از یک سدان کلاس B، نباید انتظار آسایش زیادی داشت. هر چند صندلیهای جلوی پژو ۲۰۶ صندوقدار برای سفرهای طولانی مدت راحت هستند، اما نبود امکان تنظیم فاصله فرمان با راننده یک نکته منفی به شمار میرود.
۴. هندلینگ مناسب و مانورپذیری بالا در خیابانهای شلوغ شهری
سیستم صوتی پژو ۲۰۶ SD کیفیت مناسبی دارد. اما نبود AUX و پورت USB را باید جزو نکات منفی دانست. این مشکل با جایگزینی پخشکننده استاندارد با هد یونیتهای پیشرفتهتر و یا خرید یک FM پلیر قابل حل است.
۵۸۵۸