فیلم | نخستین ویدیو و جزئیات جدید درباره مینی کراس اوور جنجالی و ارزان ایران خودرو !

زمان تولید خودرو TF21

2- محصول TF21 ایران خودرو، در سگمنت B ساخته می‌شود. بنابراین به لحاظ ابعاد و اندازه، اندکی کوچکتر از کراس‌اور ریرا ایران خودرو خواهد بود.

4- در فاز اول تولید TF21 ایران خودرو، از موتورهای بهینه شده TU5P استفاده می‌شود که هم با گیربکس دستی و هم با گیربکس اتوماتیک، همراه هستند.

امکانات TF21 ایران خودرو

موتور تی یو فایو پلاس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های فنی محصول خبرساز

فراموش نکنیم که محصول TF21 ایران خودرو، در رده خودروهای کوچک است. بنابراین نمی‌تواند تهدیدی برای بازار کراس‌اور ریرا ایران خودرو (K125) باشد و احتمالا از خودرو سایپا آریا هم ارزان‌تر خواهد بود.


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1685288/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D9%88-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%88%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84%DB%8C

از آنجایی که حدس می‌زنیم ابعاد خودرو TF21، مشابه ابعاد پژو 206 است، این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، بدنبال حذف خانواده 206 در سال‌های آینده باشد و به همین دلیل، پروژه ساخت محصولی ارزان‌قیمت را برای جایگزینی آن، آغاز کرده است.

3- محصول TF21 ایران خودرو، بر اساس اعلام مدیرعامل این خودروساز توانایی پاس‌کردن استانداردهای 85گانه را داشته و دارای استحکام و ایمنی بالایی خواهد بود.

با گذشت 24 ساعت از رونمایی رسمی تی اف 21 همچنان این مینی کراس اوور جدید و سیگمنت B ایران خودرو ، بحث درباره این جایگزین رسمی پژو 206 ادامه دارد. خودرویی که رسما از شهریور آینده به بازار می آید. خودرویی که گفته شده استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد و البته استاندارد بین المللی یورو 6 را پاس کرده است. خودرویی که مدیران ایران خودرو می گویند از اواسط بهمن ماه سال 1400 و با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید ایران خودرو در دستور کار قرار گرفته و همان خودرویی است که منطقی معاون وزیر صنعت وعده تولیدش در 1402 به عنوان یک خودروی ایرانی ارزان قیمت را داده بود.

مشخصات فنی TF21 ایران خودرو

1- نمونه مفهومی TF21 ایران خودرو، در تاریخ 10 فروردین‌ماه 1401 به تایید مدیرعامل این شرکت (آقای خطیبی) رسیده و پروژه طراحی آن آغاز شده است.

مهدی خطیبی در معرفی این محصول گفته است:« در این محصول 100 درصد قطعات مورد استفاده شده تولید داخلی است و یک دستاورد مهم برای این شرکت به شمار می‌آید. خودروی تی‌اف‌21، 113اسب‌بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور دارد. پیشرانه آن از نوع تیوفایو پلاس است و به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک (با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک) و یا پنج سرعته دستی، متصل است‌. ایران‌خودرو قصد دارد نسخه شش سرعته دستی را هم تولید کند. زمان طراحی و تولید این خودرو 18 ماه بوده است که این موضوع یک رکورد قابل توجه برای این شرکت به حساب می‌آید. این خودرو در زمینه امکانات ایمنی ، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS، راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسور نور و سنسور باران است. بدین ترتیب TF21 به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم‌رده در بازار ایران است. از جمله دیگر تجهیزات مدل لوکس خودروی TF21، می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی و سیستم ورود بدون کلید Keyless اشاره کرد.»

نخستین فیلم و جزئیات جدید درباره مینی کراس اوور جنجالی و ارزان ایران خودرو !

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو روز گذشته در مراسم رونمایی رسمی تی اف 21 چند نکته کلیدی درباره این خودور گفت . اینکه این ماشین در تیپ های مختلف اما به جای 206 به بازار می آید و رده قیمتی اش هم بر اساس قیمت های فعلی تیپ های 206 خواهند بود . قیمت هایی که البته در زمان ارائه به بازار با تورم آن زمان به روز رسانی خواهند شد. یعنی اگر قیمت کارخانه ای 206 امروز 200 میلیون باشد ، قیمت پایه و اسمی امروز تی اف 21 همین عدد است اما در شهریور 1402 که زمان ورود این خودرو به بازار است ، بر اساس تورم روز قیمت دوباره محاسبه و اعلام می شود.

بر اساس آنچه ایران خودرو رونمایی کرده و درباره اش اطلاع رسانی کرده است ، می توان تی اف 21 را که هنوز هم نام تجاری ندارد یکی از کاملترین خودروهای رده قیمتی ارزان بازار ایران نامید که احتمالا اگر تمام داده های اعلامی آن درست باشد ، بتواند برای مصرف عامه مردم با توجه به تجهیزات امکانات مدرنش ، با قیمتی در حوالی 200 میلیون تومان در صورت عرضه و داشتن آپشن های کامل ، بار دیگر ایران خودرو را به جای سایپا ، صاحب پر تولیدترین خودروی اقتصادی کشور کند. یعنی خودرویی که شاید بتواند مثل دوره تولید پیکان ، بیشترین میزان تولید و فروش در کشور را داشته باشد. این یعنی گرفتن گوی سبقت در رقابت با سایپا بعد از بازنشستگی و خروج از خط تولید پراید.

درباره این محصول جدید که رضایی منش مدیر توسعه ایران خودرو اعلام کرده برای طراحی اش هزینه ای برابر با 31 میلیارد تومان پرداخته اند سایت باما در تایم لاینی نوشته است:

همین اطلاعات درباره موتور خودرو سبب شده بود در روزهای گذشته این خودروی ارزان که ابتدا گمانه زنی می شد الگوبرداری از رنو کویید باشد ، از نظر ویژگی ها با نمونه چینی ام جی 3 مقایسه و خبرساز و جنجالی شود.

نخستین فیلم و جزئیات جدید درباره مینی کراس اوور جنجالی و ارزان ایران خودرو !

رقیبان TF21 ایران خودرو

موتور تی یو فایو پلاس جدیدترین موتور به روز رسانی شده تولید ایران خودرو است. موتوری که با ارتقای سیستم روغن رسانی توانسته کاهش مصرف داشته باشد و قدرت و طول عمرش هم افزایش پیدا کند. موتوری که یکی از آخرین بازمانده های بازطراحی شده گروه خودروسازی پژو سیتروئن یا هولدینگ خودروسازی فرانسوی PSA در ایران است . همان موتور EC5 محصولات دهه ابتدایی قرن جدید میلادی پژو و سیتروئن که عملا از 2014 دیگر در تولیدات اروپایی و آمریکایی این خودروساز استفاده نشدند اما استفاده از این موتورها و امتیاز استفاده از آنها به کشورهایی در خاورمیانه و بازار آفریقایی این محصولات داده شد. چند سالی است که ایران خودرو طرح های توسعه و به روز رسانی روی این موتور را با نام جدیدش انجام می دهد و مدل TU5 PLUS با قابلیت های به روز شده حالا قوی ترین و بهترین موتور ایرانی است که روی محصولات مختلف ازرانا پلاس ، 207 ، دنا و تارای ایران خودرو تا شاهین سایپا گذاشته می شود.

5- از آنجایی که ایران خودرو در برنامه بلندمدت خود، قصد کنار گذاشتن موتورهای خانواده TU را دارد، به همین دلیل برای فاز دوم، تولید خودرو TF21 با موتورهای 3 سیلندر IK3 معروف به موتور سه استوانه ایران خودرو انجام می‌شود.

نخستین فیلم و جزئیات جدید درباره مینی کراس اوور جنجالی و ارزان ایران خودرو !

پلتفرم TF21 ایران خودرو کپی است؟

طبق اطلاعاتی که منابع آگاه از شرکت ایران خودرو آنرا رسانه‌ای کرده‌اند، مهندسان این شرکت، برای طراحی محصول TF21 ایران خودرو، از خودروهای سایز کوچکی مانند هیوندای i10 و میتسوبیشی میراژ و به‌خصوص از خودروی رنو کویید الگوبرداری کرده‌اند. پس احتمال کمی دارد که ایران خودرو از مگاپلتفرم IKP1 برای ساخت این محصول جدیدش، استفاده کرده باشد.

طبق برنامه‌ریزی ایران خودرو، پروژه توسعه محصول TF21 ایران خودرو، 18 ماهه خواهد بود. این یعنی نخستین نمونه‌های آزمایشی آن در اواسط سال 1402 رونمایی شده و احتمالا از اواخر همان سال یا از اوایل سال 1403، اولین سری تولیدی آن، بدست خریدارانش می‌رسد.

جانشین رسمی 206

خودرو TF21 ایران خودرو، به گونه‌ای ساخته شده که می‌توان آپشن‌های متعددی را روی آن نصب کرد. طبق گفته ایران خودرو، امکان اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابرپیاده، سنسور فشار باد تایر (TPMS)، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، کنترل پایداری (ESP) و سیستم کاهش مصرف سوخت (ECO) را دارد.