با نگاهی به خودروی ام جی ۳ متوجه میشویم که بین پلتفرم ایران خودرو و این محصول همچنان اشتراکات طراحی دیده میشود و در برخی قسمتها تشابهات به حداکثر میرسد؛ مخصوصا در کابین و طراحی داخلی. پژو ۲۰۶ موفق شد سالها پیش از موسسه یورو انکپ ۳ ستاره ایمنی دریافت کند، ولی همین خودرو از زمانی که ایرانیزه شده نمیتواند حتی ۲ ستاره ایمنی از موسسه مذکور دریافت کند!
وقتی خبر طراحی و تولید چنین خودرویی با کد پروژه تی اف ۲۱ رسانهای شد، آبیپوشان جاده مخصوص اینگونه نشان دادند که خودروی جدیدشان به نوعی فیس لیفتی عمیق برای خانواده پژو (پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷) محسوب میشود. بعد از آن ایران خودرو در مجامع مختلف و نشستهای گوناگون اینطور القا کرد که چنین ادعایی صحت دارد.
مدتی بعد از این مراسم برای خبرنگاران تخصصی، ایران خودرو به طور غیر رسمی تصویر اولیهای از خودروی TF۲۱ خود منتشر کرد. اغلب رسانههای داخلی به این نمونه اولیه واکنش نشان دادند.
کارشناسان پس از مشاهده این نسخه اولیه ادعا کردند طراحی ستونها، سقف و برخی المانهای دیگر این خودرو با ستون و سقف خانواده پژو تفاوت دارند و به طور کلی نمیتوان گفت این خودرو فیس لیفتی حتی عمیق برای پژو ۲۰۶ یا ۲۰۷ محسوب میشود. اگر از ما میشنوید این پلتفرم و پروژه جدید ارتباطی با خانواده پژو ندارد و کلا انحصاری و تازه است.شنیدهها حاکی از این است که پلتفرم تی اف ۲۱ بر اساس خودروی MG۳ طراحی شده که موضوع عجیب و غریبی به نظر میرسد. تعجب ما از این است که ایران خودرو تا امروز در سبد محصولات خود خودرویی از این برند نداشته! به طور کلی از ایران خودرو انتظار میرفت که پروژه تی اف ۲۱ را به عنوان فیس لیفتی برای خانواده پژو در نظر بگیرد، نه این که محصولی کاملا جدید و متفاوت عرضه کند.
ایران خودرو تا به امروز در هیچ کدام از محصولات خود از ایربگ پردهای استفاده نکرده و به همین دلیل نباید انتظار داشت در خودروی اقتصادی تی اف ۲۱ از ایربگهای اینچنینی بهره ببرد و اگر از همان ایربگهای جانبی معمولی هم استفاده کند مشتریان باید رضایتمند باشند.
۴۱۴۱