اگر خودرو در بورس عرضه شود، این اتفاق میافتد.
* به نظر شما چرا دولت به آزادسازی قیمتها تن نمیدهد؟
* وزیر صنعت اخیرا اعلام کرده که خودروهای وارداتی پشت مرزهاست و به زودی به گمرک میرسد. به نظر شما ورود خودروهای خارجی در بازار خودرو چه تاثیری دارد؟
مسلما، یعنی هیچ بخش خصوصیای حاضر نیست با ضرر کار کند. آنجا قیمتها درست میشود. منتها کاری که باید الان انجام دهیم، این است که دولت را متقاعد کنیم که دولت از قیمتگذاری خارج شود.
* وزیر صنعت روز سهشنبه هفتهجاری از مجلس کارت زرد گرفت. یکی از صحبتهای ایشان در مجلس این بود که در حال حاضر بازار خودرو درگیر آشفتگیهای ارزی شده است و همانطور که حوزه فولاد را از این داستان نجات دادیم، تلاش میکنیم بازار خودرو را هم از آشفتگی ارزی نجات دهیم. فکر میکنید تا زمانی که قیمت ارز سامان پیدا نکرده، چنین وعدهای در حوزه خودرو قابل تحقق است؟
* زمانی که خودروسازان واگذار شوند، قیمتها آزاد میشود؟
قرار است خودروسازها واگذار شوند و در واگذاری شکی نیست، اما چطور این اتفاق بیفتد، خبر جدیدی ندارم.
هیچ تاثیری ندارد. در حال حاضر یک عده دنبال این هستند که واردات خودرو اتفاق بیفتد. ۲۰ هزار میلیارد تومان سود در آن خوابیده است که دنبال هستند. وگرنه نه در کیفیت و نه در قیمت اثرگذار نیست. فقط یک مقداری دلها خوش میشود که خودرو خارجی هم آوردیم.
در حال حاضر عرضه خودرو در بورس تنها راه است. دهه ۷۰ هم یک چنین اتفاقی افتاد که آن زمان روش خیلی هوشمندانهای به کار بردند. آن زمان برای مثال وزارتخانه ۵ نفر را مامور کرد و تازه خودروساز زیان نمیداد و سودآور بود، اما اختلاف قیمتی بازار و کارخانه زیاد بود. به این شکل که خودروساز موظف شد که مبنای فروش ۵ درصد زیر قیمت بازار باشد. یعنی آن زمان پیکان که در بازار ۸۰۰ هزار تومان بود، کارخانه با قیمت ۷۵۰ هزار تومان میفروخت. به این شکل، ۱۵ سال قیمت خودرو تقریبا ثابت بود. اول اختلاف قیمتها از خودروساز میگرفتند و به سازمان حمایت و دولت میدادند. بعد کمکم قیمتها بالا آمد و به جایی رسید که قیمت کارخانه از قیمت بازار هم بالاتر رفت. حالا اگر الان از قیمت بازار صحبت کنیم، از آن طرف با موج انتقاد روبهرو میشویم.
دقیقا.
نکته سوم، قیمتگذاری دستوری است. یعنی زمانی که قیمت یک خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است و این خودرو در کارخانه با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان عرضه میشود و قرار باشد ۱۰ هزار خودرو پیشفروش شود، برای این ۱۰ هزار خودرو، ۶ میلیون نفر در صف خرید میآیند. اکثر این افراد میخواهند خودرو را بگیرند و بفروشند. از آن طرف هم خودروساز ضرر و زیان میکند و پول قطعهساز را نمیتواند بدهد و نیز طرحهای توسعهای را اجرا کند و یا افزایش تولید داشته باشد. با همه این گرفتاریها، امسال بیش از ۳۰ درصد تولید خودروسازان اضافه شده است که بیشتر از این هم میتوانند تولید را بالا ببرند. اما نکته اینجاست که الان هر چه تولید را بیشتر کنند، زیانشان هم بیشتر میشود و دیگر نمیتوانند ادامه کار دهند.
نهتنها خودرو که در تمام اقلامی که دولت دخالت کرده و قیمت دستوری گذاشته، همه چیز خراب شده است. در گاز این اتفاق افتاده، در برق این اتفاق افتاده، در هر کالایی این اتفاق افتاده است. باید در مقابل دولت گفت که اگر میخواهید به مردم لطف و محبت کنید، لطفا در قیمتگذاری دخالت نکنید.
هنوز که هنوز است، به نظر من قیمتهایی که خودروسازان اعلام میکنند، زیر قیمت واقعی است. برای مثال، پراید در زمان خودش قیمتی در حدود ۶ هزار دلار داشت. یعنی زمانی که دلار ۱۰۰۰ تومان بود، قیمت پراید ۶ میلیون تومان بود. دلار که ۳ هزار تومان شد، پراید در حدود ۲۰ میلیون تومان شد. الان که دلار به حدود ۳۸ هزار تومان رسیده، باید پراید به ۲۴۰ میلیون تومان برسد.
قیمت هر کالایی در کشور با دلار حرکت میکند. یعنی همه چیز به دلار بستگی دارد. دلار هم به نقدینگی و تورم بستگی دارد. ما نمیتوانیم بگوییم که نقدینگی را اضافه میکنم، اما قیمت کالاها را ثابت نگه میدارم، چنین چیزی امکان ندارد.
ببینید، خودرویی که از طریق بورس عرضه میشود، از قیمت بازار کمتر است، اما با قیمتی که کارخانه میدهد، اختلاف معنادار و خوبی پیدا میکند. به این ترتیب، کارخانه از حالت ضرر و زیان خارج میشود.
ما تقریبا ۴۰ درصد تورم داریم. وقتی که ۱۸ درصد به قیمت خودرو افزوده شد، انتقادها فزاینده شد. اینقدر که فشار آوردند که دولت هم دیگر جرات افزایش قیمت را ندارد، بنابراین بهترین روش در شرایط کنونی بورس است که راهکار قانونی است. با عرضه خودرو در بورس، قیمت مشخص میشود. قیمت که مشخص باشد، دیگر صف خرید خودرو تشکیل نمیشود. در حال حاضر خودروهای تولیدی سایپا به دلیل اینکه قیمتهایش نزدیک به قیمت واقعی شده، برای آن متقاضی کم شده است. حتی دیگر مجبور شدهاند که خودروها را لیزینگ کنند و یا قسطی کنند.
۲۲۳۲۲۵