امیر مسعود عابدین_ با آغاز فروش رایرا، اولین SUV تولید ایران خودرو، آگهی تبلیغاتی این خودرو با حضور پکان منتشر شد. حضور پکان در این تبلیغ نشان می دهد که ایران خودرو در چند دهه گذشته تا چه حد پیشرفت کرده است.
پس از کش و قوس های فراوان و مراحل مختلف، نسخه های نهایی رایا رسما آماده ورود به بازار شده و قیمت نهایی آن ها نیز مشخص شده است. قیمت نهایی «ایران خودرو رایا» با احتساب هزینه های مختلف «یک میلیارد و 130 میلیون تومان» اعلام شد.
پروژه ریرا یا K125 بر اساس پلت فرم نسل دوم پژو 2008 ساخته و طراحی شده است. ایران و طراحی خودرو بر اساس آن یک سوال است.
برخی از قطعات Rayra به گونه ای طراحی شده اند که برای خودروهای دیگر مناسب باشند. در نمای جلوی ری را از سبک طراحی دو چراغ جلو استفاده شده که به وضوح یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. چراغ روشنایی روز خودرو با 3 گرافیک بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژن قرار گرفته است. این واقعیت که در گران ترین خودروی خانگی از سبک چراغ جلوی بسیار قدیمی با لامپ های هالوژن استفاده شده است، جای انتقاد دارد. عجیبتر این است که شرکت ایران خودرو لنز جدیدتر و کاسه نور بزرگتری نسبت به ری چندین سال پیش به ما ارائه میدهد!
چراغ های اصلی با جلوپنجره ادغام شده و نمای جلوی خودرو را به طور کلی تشکیل می دهند. گرافیک جلوپنجره نسبتا خوب است. امیدواریم زمانی که ایران خودرو این خودرو را روانه بازار می کند، مشکلات عجیبی که در تارا وجود داشت از جمله وجود سوراخ ها و فضای زیاد بین کاپوت و سپر پیش نیاید.
برای اولین بار در کشور یک خودروی ملی مجهز به چراغ پیچ تولید شد. این سیستم به گونه ای عمل می کند که با چرخاندن فرمان به مقدار مشخص، بخشی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ روشن شود و راننده بتواند با دید بهتری بپیچد. لامپ مورد استفاده در قسمت گوشه ها LED است اما متاسفانه بقیه لامپ ها هالوژن خواهند بود.
نمای جانبی طراحی ساده ای دارد. ایران خودرو قصد دارد تریم دو رنگ قرمز و مشکی را برای ری در نظر بگیرد.
دید عقب ری که انتظار می رفت از چراغ جلو متصلی مانند تارا استفاده کند، با یک چراغ جلو کاملا مجزا و تا حدودی اسپرت جایگزین شد. این چراغ ها در یک قاب مشکی قرار گرفته اند و خطوط اطراف آن می تواند کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر این خودرو ساده و اسپرت طراحی شده است.
اما وارد قسمت کابین می شویم. استفاده از دو نمایشگر کنار هم، دنده خلبانی، فرمان دو پره D-cut و نورپردازی داخلی بسیاری از ما را شگفت زده کرد، زیرا این امکانات در خودروهای بومی و ملی یافت می شود. البته صرف «وجود» بودن این امکانات مزیتی ندارد، زیرا باید دانست که آیا در نسخه های نهایی کیفیت اجرای خوبی دارند یا خیر.
سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا (ایربگ)، سانروف، ترمز دستی برقی، نگه داشتن خودکار، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه ای، دنده پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، صفحه نمایش لمسی چند رسانه ای، گرمایش و تنظیم برقی صندلی های جلو، فرمان برقی، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و … از جمله امکانات این خودرو است.
موتور 1.7 لیتری توربوشارژ EFP قلب تپنده ررا در نسخه فول مشخصات است که قادر به تولید 160 اسب بخار قدرت و گشتاور نهایی 240 نیوتن متر است. برای انتقال نیرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE استفاده می شود. شتاب 0 تا 100 دور در دقیقه در حدود 10.4 ثانیه اعلام می شود.
322
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1944184/%D8%AA%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86