برای خودروسازان در بزرگراه محفوظ است
انتشار: آذر 10، 1403
بروزرسانی: 01 اردیبهشت 1404

برای خودروسازان در بزرگراه محفوظ است



افزایش قیمت برای هر نوع محصول زمانی اجتناب ناپذیر است که تورم محصول بین 30 تا 40 درصد باشد و این ناکارآمدی و نارضایتی مشتریان از محصول نهایی تولید شده در صنعت خودروسازی ما را نفی نمی کند.

نکته اینجاست که وقتی تورم شدید است و بیش از یک سال اجازه افزایش قیمت ها را نمی دهند طبیعی است که افزایش ناگهانی قیمت ها و شوک نسبی به بازار وارد شود و این اصلاحات قیمتی می تواند در مدت زمان کوتاه تری رخ دهد.

مهمتر از شوک و هیجانی که خیلی ها دوست دارند برای گرفتن روند سعودی وارد بازار شوند، تاثیری است که بازار خودرو به ویژه از ثبات نسبی نرخ ارز و رکودی که در بازار وجود دارد، می گیرد.

در صورت تداوم روند کنونی بازار ارز، می توان پیش بینی کرد که تاثیر هیجانی افزایش قیمت کارخانه خودروسازی در کمترین زمان ممکن از بازار تخلیه خواهد شد و این امر دائما منجر به به تعویق افتادن این امر می شود. تصمیم گیری و نرخ افزایش قیمت بارها و بارها بیشتر می شود زیرا تولیدکننده در مواقعی که محصول مجاز نیست با تورم مواجه می شود هرکس با افزایش قیمت با تورم مواجه شود، ضرر ایجاد می شود و زیان امکان توسعه محصول و بهبود کیفیت را فراهم می کند. البته هیچ کدام از اینها ناکارآمدی را نفی نمی کند، اما می تواند دلیلی برای قفل شدن بسیاری از برنامه های توسعه ای و با کیفیت باشد.

وقتی یک شرکت با تورم بالا را مجبور می کنیم به یک قیمت بفروشد، آن شرکت باید فقط برای بقای خود بجنگد و نمی تواند به معیارهای دیگر، منشورها، اطلاعیه ها و مجوزها برای تغییر قیمت خودرو فکر کند هیچ برنامه و الگوریتم خاصی وجود نداشت وقتی بیش از یک سال اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی دهند، ناگهان مجبور به اصلاح قیمت می شوند.

پیشنهاد می کنم دوره های افزایش قیمت ها کوتاه تر و میزان افزایش قیمت ها کمتر باشد تا خودروسازان از ضرر و زیان جلوگیری کنند، در حالی که مطمئناً در میان مدت برای مصرف کننده بهتر است.

زیرا هرچه فاصله بین تولیدکننده و بازار کمتر باشد، تقاضای بی ثبات برای خودرو کمتر می شود، احتمال موفقیت مصرف کننده در رسیدن به محصول نهایی بیشتر می شود و نرخ موثر خودرو کمتر می شود.

با افزایش فاصله بین کارخانه و بازار به هر دلیلی، تقاضای نوسانی پشت درب کارخانه و پشت این سیستم ها اتفاق می افتد و این شکاف را تشدید می کند.

واقعیت این است که در 6 تا 7 سال گذشته با تغییر مکرر مدیر قیمت گذاری، تغییر مداوم سیاست های قیمت گذاری و تغییر مداوم بسترهای عرضه، شاهد عدم انسجام و بی ثباتی در روند فروش خودرو بوده ایم.

از فروش در سایت هایی که در سال 1396 گفتند سایت ها را می بندند تا روش قرعه کشی و بعد روش تغییر قیمت هر سه ماه یکبار که هیچ وقت اجرا نشد و بعد... این تغییرات مکرر مضر است. .

کارشناس خودرو

21212


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1988735/%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%DA%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%DB%8C