حسن کریمی سنجری ادامه داد: از نقدهای مهمی که در این ارتباط به سیاستگذار وارد است این است که با وجود اقدامات مثبتی که انجام شد باز رویه آزمون و خطا را در پیش گرفت. در واقع می شود گفت در حال حاضر مهم ترین نقطه ضعف سیاستگذار خودرویی کشور تکرار سیاست اشتباه آزمون و خطاست.
وی افزود: در مورد عرضه خودرو در بورس کالا صحبت از رانت شد اما باید گفت به دلیل شرایط موجود، فعلا هر روشی امتحان شود هرچند خالی از ایراد و رانت نخواهد بود چرا که همانطور که اشاره شد در سال های گذشته با توجه به اینکه تولید کاهش داشته و واردات خودرو هم ممنوع بوده است فاصله عرضه و تقاضا در بازار خودرو کماکان زیاد است. از طرف دیگر، اقتصاد ما دچار بیماری تورم مستمر است و اینها باعث می شود همیشه بین قیمت کارخانه و بازار اختلاف وجود داشته باشد.
کریمی سنجری ادامه داد: اما با این وجود بهتر آن بود که بورس اصلاح شود. درواقع، با اصلاح دو موضوع، شرایط در بورس کالا هم بهتر رقم می خورد. نخست آنکه در قیمت پایه ای که تعیین می شد یک سری شاخص ها رعایت می شد و دوم تعداد عرضه افزایش می یافت به گونه ای که متقاضی احساس می\u200eکرد که عرضه ها مستمر است. اگر این شروط رعایت می شد قطعا بورس جواب می داد.
کریمی سنجری اظهار کرد: مادامی که بین قیمت کارخانه و بازار اختلاف وجود دارد از هر روشی که استفاده شود چه روش قرعه کشی، چه بورس کالا و چه ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، طبیعتا گروهی به شیوه رانتی از این فضا استفاده می کنند. در اینجا، بحث مهم انتخاب روش مطلوب تر است که بورس کالا چنین امکانی را داشت.
نایب رییس شورای رقابت از ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و گفت: در دوران گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانه ای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد.
دستورالعمل دیروز شورای رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو بازتاب های زیادی داشت. طبق دستورالعمل جدید قرار است شورای عالی رقابت مجددا در جایگاه تصمیم گیری برای قیمت خودرو و تنظیم بازار قرار گیرد.
کریمی سنجری ادامه داد: روش کار شورای رقابت در مورد بازار خودرو معمولا این است که یک بار قیمت می گذارد و قیمت اولیه ای هم که تعیین می شود قیمت خوبی است که خودروسازان را تا حدودی به حاشیه سود می برد اما ایراد آنجاست که در ادامه، شورای رقابت در بحث قیمت گذاری با تاخیر وارد می شود.
کریمی سنجری ادامه داد: در چنین شرایطی با عرضه خودرو در بورس کالا موافقت شد که البته ما همان موقع اعلام کردیم بورس کالا روش تجربه شده ای در دنیا نیست و خودرو هم کالای مناسبی برای فروش در بورس نیست ولی به هر حال در شرایطی که هیچ جایگزین مناسب دیگری نبود، بورس بستر خوبی بود.
کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا را اولین بار وزارت اقتصاد و سیاستگذار اقتصادی کشور مطرح کرد، گفت: دلیل این کار هم این بود که روش فروش خودرو منطقی و درست نبود و با قرعه کشی خودرو رانت زیادی در اختیار یک سری دلالان قرار می گرفت و به دلیل اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد حتی مصرف کنندگان هم به گونه ای به دلال تبدیل شده بودند.
کریمی سنجری با انتقاد از اینکه دود تصمیمات خلق الساعه و اختلافات بین سیاستگذاران مختلف در عرصه اقتصاد به چشم مردم می رود و اوضاع اقتصادی را ملتهب تر می کند، افزود: این در حالی است که مکانیزم بورس به گونه ای است که خود را با شرایط روز تطبیق می دهد.
بورس کالا روش جایگزین مطلوبی است
پیش بینی می شود با ورود شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری، قیمت انواع خودرو در کارخانه به طور رسمی افزایش یابد. کارشناس حوزه خودرو در این باره گفت: همانطور که اشاره شد با ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودروها این اتفاق رخ می دهد اما عدم اصلاح قیمت ها متناسب با تورم مجددا منجر می شود که قیمت ها محل مجادله شود و خودروسازان مجبور شوند برای اصلاح قیمت ها بجنگند.
46217