ایران خودرو یا پژو 2008 SUV; کدام یک برنده است؟

شاسی‌بلند ایران‌خودرو یا پژو ۲۰۰۸؛ کدامیک برنده است؟

امیر مسعود عابدین_ پس از کش و قوس های فراوان و مراحل مختلف، نسخه های نهایی رایا رسما آماده ورود به بازار شده و قیمت نهایی آن ها نیز مشخص شده است. قیمت نهایی «ایران خودرو رایا» با احتساب هزینه های مختلف «یک میلیارد و 130 میلیون تومان» اعلام شد.

پروژه ریرا یا K125 بر اساس بدنه اصلی نسل دوم پژو 2008 ساخته و طراحی شده است. طراحی ریرا مشکوک است. به همین دلیل پژو 2008 را با خودرو رایا ایرانی مقایسه خواهیم کرد.

پژو 2008 مدل 2024

از نظر طراحی، پژو 2008 جدید ادامه دهنده راه دیگر محصولات این خودروساز فرانسوی است. در نمای جلو شاهد طراحی تهاجمی و کاملا مجهز هستیم. در این قسمت، طراحان جلوپنجره و سپر را بازطراحی کردند و با استفاده از چراغ های روز سه خطی الهام گرفته از پنجه شیر، توانستند ظاهری تهاجمی تری در این خودرو ایجاد کنند.

پژو 2008 با ظاهر و نمای داخلی متفاوت

از نمای جانبی پژو 2008 جدید، چرخ های جدیدی به چشم می خورد که باعث جذابیت بیشتر این خودرو می شود. طبیعتا مشتریان می توانند رینگ های 16 تا 18 اینچی را برای این خودرو سفارش دهند. در این قسمت طراحی بدنه Rayra را به وضوح مشاهده می کنید. حتی آینه بغل این خودرو نیز شباهت زیادی به آینه بغل ری دارد.

در نمای عقب شاهد تغییر در حاشیه لامپ ها و گرافیک داخلی هستیم. طراحان لوگوی چر نیز لوگوی پژو را حذف کردند و به جای آن کلمه انگلیسی PEUGEOT را در وسط قاب مشکی چراغ ها نصب کردند.

پژو 2008 با ظاهر و نمای داخلی متفاوت

با ورود به کابین این خودرو شاهد سیستم اطلاعات سرگرمی و کیلومتر شمار 10 اینچی هستیم که از طراحی خاصی بهره می برد. صفحه کیلومتر شمار در نسخه GT مجهز به گرافیک سه بعدی است. اکنون دکمه حرکت جایگزین دکمه شیفت خلبان شده است. چهره قبلی پژو 2008 دارای دنده خلبانی در کابین خود بود که اکنون در عقب نیز قابل مشاهده است. طراحان همچنین لوگوی جدید پژو را در مرکز فرمان نصب کردند.

مشتریان می توانند پژو 2008 فیس لیفت را در تمامی مدل های برقی، هیبریدی، بنزینی و دیزلی سفارش دهند. نسخه الکتریکی فیس لیفت پژو 2008 اکنون ارتقا یافته و می تواند 156 اسب بخار قدرت تولید کند. ظرفیت باتری این نسخه نیز از 50 به 54 کیلووات ساعت افزایش یافته است. این خودرو اکنون با یک بار شارژ می تواند مسافتی معادل 406 کیلومتر را طی کند که نشان دهنده افزایش 61 کیلومتری برد آن است.

فیس لیفت پژو 2008 در نسخه هیبریدی نیز به موتور 1.2 لیتری سه سیلندر توربوشارژ مجهز است که می تواند 136 اسب بخار قدرت تولید کند. نیروی تولید شده توسط این موتور نیز از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ ها منتقل می شود.

امکان سفارش نسخه دیزلی این خودرو نیز وجود دارد. نسخه بنزینی با دو مدل 1.2 لیتری توربو با ظرفیت 100 و 130 اسب بخار عرضه می شود که نیروی مدل اول از طریق گیربکس 6 سرعته و مدل دوم از طریق 8 سرعته AT به چرخ ها منتقل می شود. گیربکس نسخه دیزلی نیز از یک موتور 1.5 لیتری توربو دیزل بهره می برد که 130 اسب بخار قدرت تولید می کند و نیروی آن از طریق گیربکس اتوماتیک به چرخ ها منتقل می شود.

ایران خودرو یا پژو 2008 SUV; کدام یک برنده است؟

و میرسیم به مسابقه ایرانی پژو 2008; برخی از قطعات Rayra به گونه ای طراحی شده اند که با خودروهای دیگر مناسب باشند. در نمای جلوی ریرا از سبک طراحی دو چراغ جلو استفاده شده است که به وضوح یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. چراغ روز خودرو با 3 گرافیک بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژن قرار گرفته است. این واقعیت که در گران ترین خودروی خانگی از سبک چراغ جلوی بسیار قدیمی با لامپ های هالوژن استفاده شده است، جای انتقاد دارد. عجیب‌تر این است که شرکت ایران خودرو لنز جدیدتر و کاسه نوری بزرگ‌تر از چند سالی است که ری در آن عرضه کرده است!

اولین کراس اوور ررا/ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

چراغ های اصلی با جلوپنجره ادغام شده و جلوی خودرو را به طور کلی تشکیل می دهند. گرافیک جلوپنجره نسبتا خوب است. برای اولین بار در کشور یک خودروی ملی مجهز به چراغ پیچ تولید شده است. این سیستم طوری عمل می کند که با چرخاندن فرمان به مقدار مشخص، بخشی از چراغ های جلو روشن می شود تا مسیر داخل پیچ روشن شود و راننده بتواند با دید بهتری بپیچد. لامپ مورد استفاده در قسمت گوشه ها LED است اما متاسفانه بقیه لامپ ها هالوژن خواهند بود.

نمای جانبی طراحی ساده ای دارد. ایران خودرو در نظر دارد برای ری به دو رنگ قرمز و مشکی نگاه کند.

اولین کراس اوور ررا/ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟

نمای عقب ری که انتظار می رفت از نور پیوسته ای مانند تارا استفاده کند، از نوری کاملا مجزا و تا حدودی اسپرت استفاده می کند. این چراغ ها در یک قاب مشکی قرار گرفته اند و خطوط اطراف آن می تواند کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر این خودرو ساده و اسپرت طراحی شده است. در این بخش به نظر می رسد ریرا از رقیب فرانسوی خود عقب خواهد ماند.

قیمت نهایی رایرا/ گرانترین خودروی ساخت ایران ۲۲ هزار دلار اعلام شد/ عکس

اما وارد قسمت کابین می شویم. اگر کیفیت متریال داخلی را در نظر بگیریم، طراحان ایرانی تمام تلاش خود را برای ایجاد یک کابین زیبا انجام دادند. استفاده از دو نمایشگر کنار هم، دنده خلبانی، فرمان دو پره D-cut و نورپردازی داخلی بسیاری از ما را شگفت زده کرد، زیرا این امکانات در خودروهای بومی و ملی یافت می شود. البته صرف «وجود» این ابزارها مزیتی ندارد، زیرا باید دید که آیا در نسخه های نهایی از کیفیت عملکرد خوبی برخوردار هستند یا خیر.

سنسور نور و باران، چهار ایربگ، سانروف، ترمز دستی برقی، تثبیت کننده اتوماتیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه ای، دنده پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، صفحه نمایش لمسی چند رسانه ای، گرمایش و تنظیم برقی صندلی های جلو، برقی این خودرو دارای فرمان برقی، دوربین 360 درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، کنترل پایداری، کنترل استارت در سربالایی و … می باشد.

قیمت نهایی رایرا/ گرانترین خودروی ساخت ایران ۲۲ هزار دلار اعلام شد/ عکس

موتور 1.7 لیتری توربوشارژ EFP قلب تپنده ررا در نسخه فول مشخصات است که قادر به تولید 160 اسب بخار قدرت و گشتاور نهایی 240 نیوتن متر است. برای انتقال نیرو از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE استفاده می شود. شتاب 0 تا 100 دور در دقیقه در حدود 10.4 ثانیه اعلام می شود.

322

منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1954626/%D8%B4%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DB%8C%D8%A7-%D9%BE%DA%98%D9%88-%DB%B2%DB%B0%DB%B0%DB%B8-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA