21302
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1877235/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B3-%D8%B1%D8%B3%D9%85%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
با توجه به اینکه طرح فروش ۱۲۰هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار نیز فعلا به کما رفته، خودروسازان مجبورند چالش فعلی را به هر شکل ممکن تا انتهای امسال و اوایل سال آینده تحمل کنند تا مجوز اصلاح قیمت محصولاتشان در فصل نخست ۱۴۰۳ صادر شود. این در شرایطی است که آمار وزارت صمت نشان میدهد روند تولید در بهمن ماه کند و منفی شده و این موضوع با چالش نقدینگی ارتباط دارد. چالش نقدینگی در واقع سبب شد خودروسازان در تحقق برنامه تولید مدنظر وزارت صمت ناکام بمانند، آن هم در حالی که از حدودا دو ماه پیش، قیمتگذاری خودرو در اختیار وزارت صمت قرار گرفته است. این وزارتخانه فعلا تصمیم برای اصلاح قیمت خودروهای داخلی ندارد، اما به احتمال فراوان در اردیبهشت یا خرداد مجوز افزایش قیمت کارخانهای محصولات ایرانخودرو و سایپا را صادر خواهد کرد.
این در حالی است که خودروسازان با چالش نقدینگی دست و پنجه نرم میکنند و اخیرا نیز بانک مرکزی محالفت خود را با پرداخت تسهیلات به آنها (البته فعلا سایپا، اما در ادامه احتمالا ایرانخودرو نیز) اعلام کرد.