تغییراتی که بعدها در ساخت روآ از پلتفرم اس دی پژو ۲۰۶ هم خیلی مورد استقبال قرار نگرفت اگرچه همچنان این خودروها روی خط تولید ایران خودرو هستند و نمونه های هیبریدی از آنها هم رونمایی شده است.
بر این اساس تقریبا می شود گفت ایران خودرو همان ۲۰۶ تیپ دو را این بار با اتاق ۲۰۷ به بازار می فرستد!
بیشتر بخوانید:
تصاویر | غول های شگفت انگیز دنیای ماشین با پلاک ملی / لامبورگینی و فراری ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلاری در تهران !
تنها تصاویر ثبت شده از سیاره دست نیافتنی زهره
بازرسی مکان های خطرناک با این پهپاد فوق مدرن / عکس
عکس | دعوا بر سر سلاح مخوف هیتلر پس از ۸۰ سال!
هنوز هم در خود فرانسه مدل های ارتقا یافته TU در بعضی از مدل ھای پژو و سیتروئن استفاده می شوند. سال هاست اما ایران خودرو بر پایه این مدل موتور ، پلتفرم موتور ملی خود را سوار کرده و مدل های TU۳ و TU۵ را نه تنها روی محصولات خودش که حتی محصولات خودروساز رقیب یعنی سایپا نصب کرده است. از دنای اتوماتیک تا ال ۹۰ های تولید داخل و تارا و ۲۰۷ اتومات ، همگی از این خانواده موتورها بهره می برند. ویژگی موتورھای TU بھره وری ، مصرف سوخت مناسب و انطباق با استانداردھای آلایندگی نسبت به تکنولوژی اواخر دهه ۹۰ میلادی و یک دهه پس از آن است. سال هاست که شرکت ایران خودرو سرمایه گذاری و تلاش برای بومی کردن دانش فنی این نوع موتورھا، پیش می رود.
این موضوع سبب می شود که ورود ھوا به سیلندر و خروج دود از آن با سرعت بیشتری انجام گیرد و در نتیجه توان تولید شده توسط موتور به شکل قابل ملاحضه ای افزایش یابد . وجود این سیستم به ھمراه نسبت تراکم بالا (۱۰.۵) در این موتور سبب می شود که ضمن تولید توان و گشتاور بالا، دارای مصرف سوخت و آلایندگی پایینی باشد. به نحوی که در مواجھه با استانداردھای آلایندگی در سالھای آتی مشکلی پیش رو نداشته باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در شرایطی که ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد تا مرز یک میلیارد تومان هم پیش رفت ، ایران خودرو در روزهای التهاب بازار خودرو تصمیم گرفت تا به تولید ۲۰۶ ، فرانسوی محبوب اما حالا دیگر قدیمی خیابان های ایران پایان دهد. ایران خودرو که از اواسط دهه ۹۰ همکاری با شریک تجاری اش پژو را قطع کرده ، سال هاست که خودش بر پایه مهندسی معکوس از محصولات شرکت فرانسوی به سبک خودش به خودکفایی رسیده از موتورهایی که تولید می کند تا قالب اتاق ها و باز تولید کامل خودرویی چون تارا بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ .
موتور TU۳A با حجم ۱۳۶۱ سی سی و ۴ سیلندر است. ۸ سوپاپ دارد و با سیلندر و سرسیلندر آلومینیومی در مقایسه با موتورھای مشابه، نسبتا سبک و کم مصرف است. متوری مناسب برای استفاده در خودروھای کوچک شھری . موتوری که تا پیش از این در پژوهای تیپ دو استفاده می شد.