سارا فلاحی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سانی که بانیان وضعیت موجود در عرصه خودروسازی هستند باید پای میز محاکمه پاسخگو باشند.
حجتالاسلام سید محمدرضا میرتاجالدینی در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استیضاح باید برای حل مشکلات مردم باشد. اگر وزیری پاکدست نباشد یا کم کاری کند و یا شاخصهای حوزه وزارت نشان دهد که عملکرد موفقی نداشته باید با استیضاح کنار برود. در خصوص آقای فاطمی امین حتی استیضاح کنندگان به پاکدستی وزیر اعتقاد دارند و تردیدی در آن نیست. از طرف دیگر هم استیضاحکنندگان و هم مخالفان استیضاح باور دارند که آقای فاطمی امین فرد پاکدستی است.
فاطمی امین با بیان اینکه صنعت خودرو مسائل و مشکلات زیادی دارد، اظهار کرد: اگر در گذشته توقف تولید خودرو و یا واردات را شاهد نبودیم. این وضعیت را نمیدیدیم و یا اینکه از نیمه سال گذشته وارد جنگ ارزی شدیم. صنعت خودروسازی کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلیسازی است که با فراز و نشیب تحریم تولید کم میشود هرچه تحریمها شدیدتر شده تولید هم به زیر یک میلیون رسیده اما در سال ۱۴۰۱ در شرایط تشدید تحریم ما تولید را به بیش از یک میلیون رساندیم.
وی بابیان اینکه در مجلس موظفیم که به این دولت کمک کنیم که البته کمک کردهایم، متذکر شد: دشمن تمام همت خود را صرف اثبات ناکارآمدی نظام کرده است لذا این توطئه دشمن را باید خنثی کنیم.
سیداحمد رسولینژاد در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بنده قبل از ورود به محورهای استیضاح از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صداوسیما که هم در استیضاح قبلی و هم در استیضاح فعلی از آقای فاطمیامین دفاع کرد به شدت گلایه میکنم.
در ادامه نماینده مردم نیشابور در مجلس گفت: خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و به عنوان خادم مردم از نظر بنده و مردم حوزه انتخابیه، آقای فاطمیامین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد. دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانههای بهرهبرداری معادن و گرانیهای افسارگسیخته نمانده است. درخواست دارم با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم.
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر وجود دارد.
نظری: چرا قیمت پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است؟
وی تاکید کرد: اگر در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد، ما با این موضوعات روبه رو نمی شدیم. صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریمها، تولید کم و زیاد میشود.
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی نوبت دوم امروز مجلس و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: معتقدم ساختار تصمیم گیری اقتصادی دولت دچار اشکالاتی است و وضعیتی که امروز در جامعه می بینیم و هیچ کدام از ماها نمی توانیم مطالب را کامل توجیه یا تبیین کنیم، از آنجا نشأت می گیرد.
میرمحمدی: جوری حرف میزنند که انگار با عزل وزیر صمت خودرو و یخچال ارزان میشود
حضرتپور: چرا خبر استیضاح فاطمیامین قیمت دنا را ۷۰ میلیون کاهش داد؟
سیدغنی نظری به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز افکار عمومی و ۸۵ میلیون نفر منتظر اقدام مجلس بوده که ما نماینده دو خودروساز بزرگی هستیم که با جان و مال مردم بازی میکنند و یا نماینده ۸۵ میلیون نفر از مردم هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است، گفت: ما درگیر جنگ ارزی هستیم افزایش قیمتهای ارز جاهایی را تخریب کرده است اما باید چه کنیم یک راه افزایش تولید و دیگری واردات است که ما تا اردیبهشتماه سال گذشته ممنوعیت واردات داشتیم و آییننامه واردات از شهریورماه مصوب شد. هیات تطبیق ایراداتی گرفت که بعد از اصلاح در آبانماه به تصویب رسید در آذرماه اولین نمونه خودرو وارد شد آزمایش و کنترلهای محیط زیست و استانداردسازی صورت گرفت. دیروز اولین نمونه خودرو از گمرک ترخیص شد تا امروز هم ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو صورت گرفته است.
وی درباره قیمت خوردو و نقش افراد سودجو در این زمینه، تصریح کرد: اگر قوانین مناسب مثل عایدی بر سرمایه و مالیات در این زمینه تاثیرگذار است، اما دولت نسبت به تداوم قیمت حبابی و قیمت گذاری غلط به صورت ساعتی حساس است. باید با جریان مافیایی و سودایی برخورد شود. خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و ویژهخواری است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند.
نماینده فلاورجان در مجلس نیز گفت: اگر قرار باشد که همچنان فاطمیامین در مسند وزارت باقی بماند کل دولت را زمینگیر میکند کما اینکه اکنون هم هزینههای کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانمکاری وزیر صمت عذرخواهی میکنم که چنین فشار تورمی را تحمل میکنند ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.
مریم فکری: قیمتهای عجیب و غریب قیمت خودرو، امروز وزیر صنعت را به مجلس کشاند تا استیضاح شود و این استیضاح رای بیاورد؛ موضوعی که خیلی سخت وزیر توانست از شرایط آن دفاع کند و در عین حال، قیمتهایی از خودروها در این جلسه علنی مجلس شنیده شد که خود نمایندگان از آنها با عنوان «فاجعه» یاد میکردند. یکی از نمایندگان با اشاره به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو، گفت: این رشد قیمت در شرایطی است که فاطمیامین، وعده ارزانی قیمت را به مردم داده بود. نماینده ای دیگر انتقاد کرد که وضعیت به جایی رسیده که پراید ۱۰۰ میلیون تومانی، ۳۰۰ میلیون تومان شده است. اما در این میان، انتقادی دیگر مطرح شد و این که برای مهار گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزایندهای داشته است، باید یقه چه کسی را گرفت؟ در عین حال، یکی از نمایندگان مطرح کرد چرا باید خبر استیضاح وزیر صمت، قیمت دنا را ۷۰ میلیون تومان پایین بیاورد، در حالی که رشد قیمت خودروها تا روز اعلام وصول استیضاح ادامه داشت.
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب میکند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد، مردم میگویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم.
لطف الله سیاهکلی در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: دولت رئیسی و مخصوصاً شخص او افرادی با ایمانی هستند که با رأی مردم دولت را در اختیار گرفتهاند.
در مقابل اما نمایندگان مخالف استیضاح عنوان میکردند که در پاکدستی وزیر صنعت، معدن و تجارت تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر نباید همه مسائل و مشکلات بازار خودرو را از چشم وزیر صنعت، معدن و تجارت دید، بلکه باید به دنبال ریشه وضعیت موجود در بازار خودرو گشت. به اعتقاد آنها، امروز این ادبیات به کار میرود که با احتمال عزل وزیر صمت خودرو و یخچال ارزان میشود و گفته میشود که آقای فاطمیامین چه بلایی بر سر معدن و یخچال آوردهاید، اما مگر چقدر تدبیر یخچال و خودرو در دست وزیر است و چقدر سایت دارد؟
رسولی نژاد در ادامه گفت: محور اول استیضاح به خودرو باز میگردد براساس گزارشات، کل تولید ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱، ۵۵۰ هزار دستگاه بود اما آمار فروخته شده ۶۱۳ هزار دستگاه است. در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره آقای فاطمیامین این آمار دادن روی کار آمده است که آمار خودروهایی که به کف پارکینگ عودت داده میشود همراه با آمار خودروهای تولیدی ارائه میشود.
توضیح فاطمیامین درباره ادعای اعطای خودرو به نمایندگان: این آبروریزیها ذخیره قبر و قیامت میشود
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تاکید کرد: خودرو چه تولید ملی است که هر زمان دشمن فیتیله تحریمها را بالا میبرد بازار آن برهم میریزد و به قاتلان مردم تبدیل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه بررسی طرح استیضاحش در دفاع از خود تاکید کرد: در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفا کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است شما هم همین طور بودید.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.
وی توضیح داد: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده میشود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه میرسد. آقای فاطمیامین استاد وعدههاست.
این نماینده مجلس تاکید کرد: آیا وزیر صمت مسئول حفظ ارزش پول ملی است که قیمت خودرو و یخچال را توی سرش میزنیم؟ دیگران باید پاسخ دهند.
سید رضا فاطمیامین افزود: چرا باید با آبروی افراد اینگونه بازی شود. این آبروریزیها ذخیره قبر و قیامت میشود. آقای علیرضابیگی از شما میخواهم اکنون بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس و دولت تخریب میشود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد میکنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟
حاجی دلیگانی: فرصت کار برای فاطمیامین در وزارت صمت وجود ندارد
نظری ادامه داد: امروز پراید به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، افکار عمومی منتظرند که آیا تغییری رخ میدهد یا خیر؟ مردم از ما میپرسند که ما در قبال این وضعیت چه کردهایم نه فقط وضعیت خودرو که حتی وضعیت لوازم خانگی هم به گونهای شده که ازدواج جوانان با مشکل مواجه است.
در مقابل اما یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در پاکدستی وزیر صنعت، معدن و تجارت تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر نباید همه مسائل و مشکلات بازار خودرو را از چشم وزیر صنعت، معدن و تجارت دید بلکه باید به دنبال ریشه وضعیت موجود در بازار خودرو گشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: من هم نسبت به صنعت خودرو و قیمت خودرو انتقاد دارم. بنده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم مگر ما جدا از مردم هستیم یا جای دیگری زندگی میکنیم. ما یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار داریم اما به لحاظ اینکه چهار سال در تولید خودرو مشکلاتی ایجاد شد بین قیمت کارخانه با قیمت بازار شکاف زیادی ایجاد شده است.
فلاحی: قیمت برخی خودروهای داخلی را با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم، کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان میشود
در کنار آن، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دفاع از خود در مقابل نمایندگان استیضاح کننده، گفت: نشانههای بهبودی حاصل شده است. به اعتقاد او، صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد، اما این روزها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است. اگر در سالهای گذشته تولید خودرو درمان میشد، ما امروز دچار این مشکلات نمی شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی شد، ما با این مسائل روبه رو نمی شدیم.
در ابتدای جلسه استیضاح، نماینده مردم دماوند در مجلس با اشاره به اینکه یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت بحث خودرو بوده و کل آمار خودروهای تولیدی ایرانخودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار دستگاه بوده، این پرسش را طرح کرد که چگونه وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده میدهد که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند.
۲۲۳۲۲۵
روح الله حضرتپور در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: آقای فاطمیامین به چه جراتی سخنگوی شما عملا دلیل استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان اعلام می کند، مگر چه رانتی به نمایندگان داده اید و چه کسی از شما چیزی خواسته است. امروز همین جا باید اعلام کنید که چه کسی از شما رانت خواسته است؟ چرا آبروی مجلس را بردید؟ اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفتههاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.