به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین به نقل از وب سایت پدال، تویوتا پریوس اخیراً توانست طی آزمایشی در آمریکا، 2.5 لیتر سوخت را در مسافتی چند هزار کیلومتری رها کند. این ماشین کاملا معمولی از نسخه پایه بود و مسافت پیموده شده هم معمولی بود اعم از بزرگراه، شهر و …. این خودرو با قیمت پایه 27000 دلار به بسیاری از امکانات رفاهی و ایمنی مدرن و مدرن مجهز شده است.
بر اساس قیمت های بین المللی بنزین، قیمت بنزین در ایران 2.9 سنت در هر لیتر است که ارزان ترین قیمت سوخت در جهان است. گران ترین سوخت در هنگ کنگ با قیمت 3.2 دلار در هر لیتر به فروش می رسد. با این حال، ما قیمت حدود 1.2 دلار در هر لیتر را متوسط و مشابه قیمت سوخت در کشوری مانند ترکیه می دانیم.
هدف ما ارزیابی بالا یا پایین بودن سوخت در ایران و ایجاد مبنایی برای گرانی آن نیست. ما در واقع به مصرف سوخت خودروهای داخلی و تاثیر آن بر شاخص های خرد و کلان اقتصادی می پردازیم.
آیا میخواهیم خودروی داخلی مانند تارا V4 را ببینیم که نگهداری و نگهداری آن در طول عمرش هزینه بیشتری دارد یا خودرویی مدرن مانند تویوتا پریوس هیبریدی؟ برای انجام چنین مقایسه ای می توان بسیاری از خودروهای دیگر تولید شده در ایران را مثال زد و به جای پریوس، خودروهای مختلف برقی یا هیبریدی را انتخاب کرد. اما تاثیری که انتخاب ما بین تارا و تویوتا پریوس می تواند بر اقتصاد کشور بگذارد می تواند برای تصمیم گیران و مسئولان بسیار جالب و مفید باشد.
تارا به عنوان خودروی ملی جدید برای این مقایسه انتخاب شد. البته می دانیم که مصرف سوخت بسیاری از خودروهای دیگر به ویژه خودروهای چینی و SUV ها و پیکاپ های موجود بسیار بیشتر از این اعداد است. تست های عملی پدال نشان می دهد که بسیاری از خودروهای چینی دارای میانگین مصرف بیش از 10 لیتر هستند که با ارقام اعلام شده این شرکت تفاوت زیادی دارد. خودروهای SUV و پیکاپ در بدترین وضعیت قرار دارند و میانگین مصرف اکثر آنها در محدوده 13 لیتر به بالا است.
تویوتا پریوس به یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 188 نیوتن متر مجهز شده است و وقتی موتورهای الکتریکی به کمک می آیند، قدرت به 190 اسب بخار می رسد و در نهایت از طریق گیربکس eCVT به چرخ های جلو منتقل می شود.
از سوی دیگر، ایران خودرو تارا V4 است که موتور 1.6 لیتری TU5P آن می تواند 113 اسب بخار و 144 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نسخه از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک سود می برد و دیفرانسیل جلو است. ایران خودرو مصرف سوخت این مدل را 7.3 لیتر اعلام کرد و ما نیز از این عدد برای انجام محاسبات استفاده کردیم.
جدا از تفاوت های کیفیت، تجهیزات، سن خودرو، هزینه های مختلف نگهداری، عمر سایش و غیره، ما فقط دو پارامتر را در نظر می گیریم. یکی قیمت خرید اولیه خودرو و دیگری قیمت مصرف سوخت بر اساس میانگین قیمت جهانی در طول عمر مفید خودرو.
سن فرسودگی خودروها در ایران 20 سال و در سایر کشورها کمتر است. اما از آنجایی که در ایران خودروها معمولا به این مقدار یا بیشتر نگهداری می شوند، سن خودرو را 20 سال در نظر می گیریم.
ایران خودرو تارا | تویوتا پریوس | |
هزینه خرید به دلار | 17000 | 27000 |
میانگین مسافت پیموده شده سالانه | 15000 | 15000 |
قیمت بنزین (در 20 سال) به دلار | 26280 | 9000 |
هزینه کل مالکیت در 20 سال | 43,280 | 36000 |
به عبارت ساده تر، وقتی خودرویی با مصرف سوخت 2.5 لیتری و قیمتی بسیار بالاتر را انتخاب می کنید، به جای خودرویی با مصرف سوخت 8 لیتری، نه تنها ضرر می کنید، بلکه 7280 دلار نیز پس انداز می کنید، که در یک خودرو بسیار چشمگیر می شود. سطح کلان
در این میان، اگر در این محاسبات به جای پریوس هیبریدی از یک خودروی الکتریکی استفاده میکردیم، اعداد و صرفهجوییها شگفتانگیزتر میشد. اینکه تولید چنین خودروهایی با چنین مصرف سوختی چقدر به اقتصاد خانواده و کشور در طول عمر آنها آسیب می رساند، تحلیلی جداگانه است. اما سیاستمداران باید با دقت تاثیر تصمیمات خود را بر سرمایه های ملی، اقتصاد، سلامت و حفظ منابع کشور بسنجند. این که چه خودروهایی تولید یا وارد کنیم، تصمیم پیچیده ای است که در صورت انتخاب صحیح، می تواند ثمرات زیادی در کشور داشته باشد یا موجب فقر و از دست دادن ثروت شود. این فقر حاصل حمایت کورکورانه از تولیدات بومی متروکه به بهانه های مختلف است.
شاید بپرسید که راننده ایرانی هزینه سوخت را با رقم یارانه ای و بسیار کمتر از میانگین منطقه ای و جهانی می پردازد، پس چرا از قیمت داخلی استفاده نکنید. پاسخ این است که افزایش این هزینه به طور مستقیم توسط دولت و توسط مردم به طور غیر مستقیم پرداخت می شود. به عنوان مثال، اگر مصرف سوخت خودروهای متوسط کشور به نصف کاهش می یافت، روزانه حدود 70 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شد و این رقم که سالانه بالغ بر 30 میلیارد دلار می شود، می تواند برای بهبود معیشت مردم، رفاه و رفاه اجتماعی مردم استفاده شود. و تولید زیرساخت رفع نارضایتی، افزایش حمایت، حقوق و امثال آن. در حالی که اکنون به دلیل استفاده از خودروهای با تکنولوژی قدیمی می سوزند و به آلودگی تبدیل می شوند.
نظر خود را با ما در میان بگذارید.
322
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1962001/%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%DB%8C%D9%88%D8%B3-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7