به گزارش خبرآنلاین، پس از فروش فشرده خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه فروش خودرو در اسفند 1401 هجری شمسی و آزمایش این روش، اختیار عرضه و فروش خودرو به خودروسازان واگذار شد و بر این اساس، شرکت ایران خودرو آغاز به کار کرد. طرح فروش آن
فرارو در این خبر نوشت: مهلت ثبت نام برای دریافت خودرو از این خودروساز برای سه گروه از متقاضیان دائمی، طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده از 3 مرداد آغاز و در شهریور پایان یافت. 2 و نتایج در 6 سپتامبر اعلام می شود.
در این دوره تبلیغاتی که متقاضیان عادی فقط باید 230 میلیون تومان را مسدود می کردند و وکالت حساب خود را داشتند، حدود دو و نیم میلیون نفر آمدند و برای 120 هزار دستگاه ثبت نام کردند تا قرعه کشی بین آنها برگزار شود.
با وجود محدود بودن عرضه خودرو در مقایسه با تعداد متقاضیان و شانس کم برنده شدن و همچنین محدودیت هایی مانند عدم وجوه، همچنان شاهد حضور میلیون ها نفر و ثبت نام برای خرید خودرو به قیمت کارخانه هستیم.
با توجه به شرایطی که شاهد آن هستیم، از یک طرف تقاضا برای خرید خودروهای سال های گذشته انباشته شده و تفاوت قیمت زیادی بین قیمت خودروی تولیدی و بازار آزاد وجود دارد که باعث دلگرمی مردم می شود. برای شرکت در قرعه کشی و از سوی دیگر محدودیت هایی برای عرضه از سوی تولیدکنندگان وجود دارد، این سوال پیش می آید که نمایش و فروش خودروها چگونه باشد؟
رسول سلیمانی کارشناس صنعت و بازار خودرو به این سوال پاسخ داد که در ادامه می خوانید.
* سیستم یکپارچه حذف شد و فروش خودروهای داخلی به خودروسازان واگذار شد؟
سلیمانی: روش فروش خودرو تغییری نکرده، فقط از سایت سامانه یکپارچه به سایت خودروساز منتقل شده است. علاوه بر این، نقش ویژه متقاضی مانند سیستم یکپارچه دیگر حفظ نشد، زیرا تعداد شرکت کنندگان بیش از 2 میلیون نفر و تعداد خودروهای موجود 120 هزار دستگاه بود و امکان نگهداری 2 میلیون نفر وجود نداشت. در صف تخصیص خودرو بود و مجبور به اعمال محدودیت شد.
* فروش خودرو به قید قرعه چه عواقب و معایبی دارد؟
این مدل خودرو فروش مشکلات متعددی دارد که اولین آن ایجاد نارضایتی اجتماعی است. ما دو میلیون نفر را به بالادست می بریم و تقریبا همه آنها گرسنه برمی گردند، بنابراین این مدل از نظر اجتماعی اصلا خوب نیست.
نکته بعدی این است که با انصراف از پول، یکسری نوسانات اقتصادی ایجاد می شود بازار اگر کسی بخواهد الان ماشین بفروشد، ممکن است… او مشکل دارد.
این روش فروش مشکل دیگری هم دارد و آن بی انصافی است. ممکن است شخصی برای خرید خودرو اقدام کند، اما در لحظه ثبت نام، وجه نقد لازم برای نمایندگی حساب خود را نداشته باشد و نمی تواند در قرعه کشی شرکت کند.
*چرا با وجود کاهش شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو، تقاضا افزایش می یابد؟
اوج فروش خودروهای سواری در سال 96 تقریباً یک و نیم میلیون دستگاه بوده است. در آن شرایطی که قدرت خرید مردم بالاتر بود، این میزان تقاضا وجود داشت. در شرایط کنونی تنها دو میلیون نفر در طرح ایران خودرو ثبت نام کرده اند و در ثبت نام های قبلی رکورد 10 میلیون نفر ثبت شده است. بنابراین، این مدل فروش خودرو که در آن اجاره توزیع می شود، تقاضا را تحریک می کند.
بحث اصلی این است که باید رانت را حذف کنیم. تا زمانی که اجاره وجود دارد، تقاضای زیادی از سوی غیرمصرفکنندگان برای خرید خودرو وجود دارد و این باعث میشود مصرفکننده واقعی نتواند خودرویی با قیمت کارخانه تهیه کند.
سیاستگذاران باید این واقعیت را بپذیرند که مصرف کننده نمی تواند خودرو را به قیمت کارخانه تهیه کند و باید به سمت حذف اجاره حرکت کنند.
* در شرایطی که از یک سو تقاضای زیادی برای خودروهای کارخانه ای وجود دارد و هر بار خودروسازان عرضه می کنند میلیون ها نفر برای خرید خودرو اقدام می کنند و از سوی دیگر محدودیت عرضه وجود دارد، فروش خودرو چگونه باید باشد؟
یکی از مدل هایی که قبلا امتحان شده، فروش خودرو در بورس کالا است که قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار کشف شد و هم مصرف کننده و هم تولیدکننده از آن سود بردند.
در مدل فروش بورس کالا، اختلاف قیمت کشف شده با بازار اندک بوده و فعال بودن دلالان به صرفه نبود.
راه حل عبور از این شرایط احیای فروش خودرو در بورس کالا و کنار گذاشتن مدل قدیمی قرعه کشی است.
فروش خودرو در بورس کالا معادل حذف قیمت اجباری است، زیرا قیمت در آنجا کشف می شود، اما نکته اینجاست که هیچ فشار سیاسی وجود ندارد، زیرا قیمت گذاری خودرو توسط خود سازنده یعنی هیات مدیره انجام می شود. برای هر قیمتی که تعیین می کنید باید در برابر ده نهاد نظارتی مسئول باشد و پاسخگو است و احتمالاً همزمان با دو سؤال متناقض روبرو خواهید شد: چرا قیمت پایین تعیین کردید و سهامداران متضرر شدند و چرا قیمت بالایی تعیین کردید و مصرف کنندگان متضرر شدند.
اما با بورس چنین موضوعاتی مطرح نیست و به نظر من در شرایط متلاطم اقتصادی بهترین گزینه احیای بورس است. می توانید با خودروهای لوکس شروع کنید و به تدریج آنها را پیاده سازی کنید. به این ترتیب ضرر خودروسازان در بازه زمانی معقولی جبران می شود و مردم رضایت بیشتری خواهند داشت زیرا می توانند خودرو را با قیمتی کمتر از بازار خریداری کنند.
اما خرید خودرو از بورس کالا عوارضی دارد و ممکن است مردم عادی در خرید خودرو موفق نباشند.
پیچیدگی های خرید از بورس کالا به اندازه این سامانه یکپارچه است، زیرا عموم مردم به دلیل حضور در بازار سرمایه و داشتن سهام در سجام عضویت دارند، می توانند تمام امور خود را به صورت آنلاین انجام دهند و فقط باید قیمت را اعلام کنند.
اگر این رویکرد احیا شود و به خودروساز اجازه سود دهی بدهیم، می توانیم یک سری وظایف از جمله استفاده از پلت فرم های ایمن و موتورهای کم مصرف و یا جمع آوری خودروهای فرسوده را به خودروساز محول کنیم.
این اتفاق علاوه بر کمک به خودروساز در بلندمدت باعث کاهش تورم و افزایش رفاه مصرف کننده می شود. متأسفانه ذی نفعان شرایط کنونی بازرگانان و برخی تصمیم گیران هستند که در پشت تصمیمی که به نظر مناسب به نظر می رسید پنهان شدند، اما این تصمیم در داخل برای مردم و اقتصاد کشور مضر است.
*ما شاهد حجم بالایی از نقدینگی از طریق مجوز حساب برای ثبت نام خودروها هستیم و ممکن است این اعداد سنگین با تاخیر منتشر شود، پس چه کسانی سود خواهند برد؟
بندي وجود داشت كه درآمد حاصل از اين كار به دست خودروساز ميرسد، اما سازوكار اين اتفاق مشخص نيست، زيرا مقداري از اين پول در بانكهاي قرضالحسنه و مقدار ديگري در بانكهاي معمولي بوده است. و در حساب های کوتاه مدت. مشخص نیست این محاسبات چگونه قرار است انجام شود و درآمد آن چگونه به دست خودروساز می رسد.
این ذهنیت وجود دارد که دولت با پیش فروش خودرو و کسر پول متقاضیان به دنبال جمع آوری پول از جامعه است.
در شرایط فعلی بعید است که چنین هماهنگی و برنامه ریزی در ساختارهای ما وجود داشته باشد. من فکر نمی کنم که این تأثیر خاصی بر اقتصاد کلی داشته باشد، زیرا پس از انتشار این پول به بازارهای مختلف هجوم خواهد آورد. علاوه بر این، وجوه برای مدت کوتاهی مسدود شده و ظرف یک تا دو هفته آزاد می شود.
217
منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1949752/%D8%AA%D8%A8%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%82%D8%B1%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2