شرایط فعلی سامانه جامع تجارت، یکی از مصداق های مشکلآفرینی و چوب لای چرخ گذاشتن است. تمام خریدها و فروش ها باید در این سامانه ثبت شود اما از نظر عملکردی با یک سامانه ناقص، کامل نشده و بدون برنامه روبرو هستیم که باعث می شود صدها نفر با هزار و یک مشکل، درگیر ورود اطلاعات در آن هستند، در حالی که این اطلاعات با اسناد و مدارک کافی در سامانهها و مراجع ذیصلاح دیگر ثبت شده است.
همواره با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال فشارها بر تولیدکنندگان بیشتر میشود، بر این اساس به ناچار باید به دریافت تسهیلات از بانکها اقدام کنیم و بهره پرداخت کنیم تا نیروهای کاری خود را از دست ندهیم.
در نتیجه این رویکرد قطعهسازان، دو شرکت خودروساز موفق شدند خودروهای ناقص کف پارکینگ را به صفر برسانند و برای تولید عبور مستقیم برنامهریزی کنند؛ اما متاسفانه حمایتهای لازم از این تولیدکنندگان و صنعتگران صورت نمی گیرد.
انتظار میرود ضمن عمل به قانون و اصلاح و تعدیل به موقع قراردادها، چوب لای چرخ نگذاشته و تسهیلاتی برای قطعهسازان ایجاد شود تا بتوانند همراهی بیشتری در اجرای برنامههای توسعهای خودروسازان و صنعت کشور داشته باشند.
سالهاست که قطعه سازان مسائل و مشکلات خود را به روشنی مطرح میکنند، اما مشکل اصلی آنجاست که «قانون اجرایی نمیشود»، بلکه حاکمیت کار «دستوری» است.
عدم تعدیل قراردادهای قطعهسازان در حالی که به ماههای پایانی سال نزدیک میشویم، مشکلآفرین خواهد شد و برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، خودروسازان باید قراردادها را در همان ایام ابتدایی سال به روز کنند. در 9 ماه گذشته با عملکردی شفاف، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان دارایی پرداخت کردهایم، اما حتی نمیتوانیم به کارشناسان مالیاتی عنوان کنیم که دچار زیان شدهایم، زیرا در این صورت بانکها به ما تسهیلات نمی دهند.
۲۲۳۲۲۵