خدمات و ضوابط گارانتی و وارانتی

تعریف گارانتی
شرکت ایران خودرو با ارائه گارانتی ، کیفیت و عملکرد مناسب خودروی تولیدی خود را تضمین نموده و متعهد می شود هر گونه خطا و نقص در کیفیت قطعات، مونتاژ و عدم عملکرد صحیح قطعات در خودروهای تولیدی خود را در زمان گارانتی و خارج از فرسودگی طبیعی خودرو باشد، بطور رایگان رفع ایراد نماید.

مدت زمان گارانتی:

نوع خودرو

مدت زمان گارانتی

پژو 407

24 ماه بدون محدودیت کیلومتر

پژو 405 206 پژو پارس سمند وانت پیکان روآ تندر 90 سوزوکی

24 ما یا 40000 کیلومتر

پژو 207

24 ما یا 50000 کیلومتر

(هرکدام که زودتر فرا برسد.)

وارانتي
كليه خدماتي كه در خارج از شرايط گارانتي و به هزينه مشتري به منظور رفع نقص خودرو در نمايندگيهاي مجاز ايران خودرو صورت پذيرد ، خدمات وارانتي ناميده مي شود.

موارد تحت پوشش گارانتی
دوره گارانتی خودرو در کارت گارانتی خودرو درج گردیده است .
توجه: کارت گارانتی خودرو همراه با سایر مدارک در زمان تحویل خودرو به مشتری تحویل شده و در صورت انقضای هر یک از شرایط مندرج در کارت گارانتی (مدت و یا کیلومتر) دوره گارانتی خودرو به پایان می‌رسد.
توجه:
هنگام مراجعه به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو برای دریافت خدمات گارانتی ، همراه داشتن یکی از مدارک زیر الزامیست:

کارت گارانتی خودرو یا کارت خودرو یا سند مالکیت خودرو

سرویس قبل از تحویل
نمایندگی‌های مجاز موظف می‌باشند قبل از واگذاری و تحویل خودرو به مشتری ، بر اساس استانداردهای تعیین شده توسط کارخانه ، خودرو را پیش از تحویل به مشتری بررسی نموده و آن را در وضعیتی مناسب تحویل نمایند.
* دوره گارانتی رادیو پخش و CD Player بر اساس کارت ضمانت نامه ارایه شده از سوی سازنده آن بوده و ارایه خدمات در مراکز مجاز شرکت سازنده ارایه می‌شود.

توجه: کلیه خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو که مشمول طرح تکمیل کاری قرار گرفته اند، از تاریخ نصب سیستم CNG به مدت یک سال یا 30000 کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) گارانتی می باشد.

موارد خارج از پوشش گارانتی: موارد خارج از شمول گارانتی عمدتا ناشی از نگهداری نامناسب خودرو توسط مالک یا راننده می‌باشد ، لذا مراقبت و نگهداری مناسب از خودرو نه تنها از خارج شدن گارانتی خودرو جلوگیری می‌کند بلکه موجب عمر بیشتر خودرو شما نیز خواهد شد.

1-   خسارت ناشی از عوامل خارج از کنترل شرکت ایران خودرو
-خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو
استفاده از خودرو در مسابقات رالی ، سرعت و . . .
هرگونه تغییرات در خودرو و تقویت آن ( تغییر در مشخصات محصول نظیر تغییرات موتور و . . .) یا حذف قطعات و جایگزین نمودن قطعات دیگر
خسارت ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر زلزله ، صاعقه ، طوفان و غیره
خرابی ناشی از آتش سوزی (بلایای طبیعی ، عمومی و غیر از نقص فنی) ، اغتشاش و شورش‌های اجتماعی و سیاسی
صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیر پاشی شده ، نمک ریزی شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو
فشار آوردن بیش از حد به خودرو و تحمیل بار بیش از ظرفیت مجاز حتی برای کوتاه مدت
خسارت ناشی از تعمیرات نامناسبی که توسط تعمیرگاه‌های غیر مجاز انجام شده باشد
آسیب‌ها و صدمات ناشی از نصب هر گونه قطعات غیر اصلی
جبران خسارات بدنه ، رنگ و تزیینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.
نصب هر گونه قطعات زنگ زده که موجب بروز خوردگی و یا زنگ زدگی در سایر قطعات شود.
وجود هر گونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در یک محیط نامناسب باشد.
خرابی قطعات ناشی از هر گونه تعمیرات غلط بر روی خودرو نظیر جوشکاری و غیره
هر گونه آتش سوزی در خودرو به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی به هنگام تعمیرات و یا وقوع آتش سوزی به دلیل سهل انگاری و یا استفاده از قطعات غیر اصلی در تعمیرات انجام شده توسط تعمیرگاه‌های مجاز
عدم مراقبت لازم از خودرو (شامل انجام سرویس‌های دوره ای ، مراقبت بدنه و ...)
استهلاک عادی قطعات (نظیر سایش عادی تیغه برف پاک کن در اثر استفاده)
صدمات رنگ ناشی از برخورد سنگ ، شن ، ماسه و سایر موارد مشابه به بدنه
تاثیر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات نباتی و غیره ، فضله پرندگان ، شیره درختان و همچنین عوامل جوی نظیر باران‌های اسیدی ، انواع آلودگی‌های زیست محیطی و سایر عوامل تاثیر گذار بر بدنه و رنگ خودرو
فاسد شدن باطری به دلیل عدم استفاده از خودرو برای مدت طولانی
پوسیدگی لاستیک خودرو ، قطعات و سایر قطعات لاستیکی به دلیل توقف طولانی خودرو و عدم استفاده از آن
ایرادات ناشی از ریزش آب و یا سایر مایعات بر روی قطعات الکترونیکی نظیر رادیو پخش، ECU و اتصالات آن
ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزا داخلی خودرو مانند موتور گردد.
خسارات ناشی از قرار گرفتن خودرو در میدان‌های قوی الکترومغناطیسی و . . . (کنار پست‌ها و زیر دکل‌های فشار قوی انتقال نیرو)

- خط افتادن شیشه جلو به دلیل خرابی برف پاک کن
عمدی بودن خسارات وارد شده مانند سرقت یا استفاده اشخاص نامسئول


2-  خسارات ناشی از عدم انجام تعمیرات مناسب و استفاده از سوخت و روغن نامناسب
بروز هر گونه ایراد ناشی از استفاده از روغن ، مایعات ، فیلترهای روغن ، سوخت نامناسب و یا غیر استاندارد
زنگ زدگی قطعات داخل موتور و همچنین رادیاتور به دلیل عدم استفاده از ضد یخ و آب بدون املاح (نظیر آب مقطر)
هر گونه حادثه در خودرو به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی به هنگام تعمیرات و یا وقوع آتش سوزی به دلیل سهل انگاری و یا استفاده از قطعات غیر اصلی در تعمیرات انجام شده یا دستکاری در سیم کشی خودرو توسط تعمیرگاه‌های مجاز
تخریب و عملکرد نامناسب قطعات موتور و همینطور رادیاتور به دلیل استفاده از آب‌های املاح دار که رسوبات آنها موجب بروز ایراد می‌گردد.
عیوب ناشی از عدم انجام سرویس‌های دوره ای توسط مشتری در نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو
استفاده از آب رسوب دار و روغن‌های نامناسب که منجر به خرابی سایر قطعات گردد.

توجه:
همانطور که ضد یخ ، نقطه انجماد آب موتور را کاهش می‌دهد نقطه جوش آن را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین وجود ضد یخ مخصوص زمستان نبوده و باید در تمام فصول استفاده گردد.
توجه:
وجود ضد یخ موجب جلوگیری از زنگ زدگی قطعات می‌شود و عیوب ناشی از عدم وجود ضد یخ مشمول گارانتی نخواهد بود.
3-  استهلاک عادی
استهلاک طبیعی خودرو ، فرسودگی ، رنگ پریدگی و هزینه ناشی از تعویض قطعات مصرفی

4-  سرویس دوره ای
عیوبی که بنا به تشخیص کارشناس فنی نمایندگی ناشی از عدم انجام به موقع سرویس‌های دوره ای باشد، مشمول گارانتی نخواهد بود.
5-  هزینه‌ها و خسارت پیامد یا اضافی
هر گونه خسارت کالای فاسد شدنی در حال حمل به وسیله خودرو ، در صورتی که خودرو به دلیل بروز ایراد قادر به حرکت نباشد.
هر گونه خسارت کالای در حال حمل بوسیله خودرو در صورت بروز حادثه یا تصادف
هر گونه خسارت ناشی از نرسیدن به مقصد مورد نظر به دلیل خرابی خودرو
جبران خسارات مربوط به پرداخت هزینه‌های آژانس و پارکینگ به مالکین در شهرها ، در صورت خرابی خودرو و تصمیم مشتری به توقف آن و یا استفاده از وسایل دیگر حمل و نقل بواسطه خرابی خودرو
هر گونه خسارت ناشی از استفاده خودرو معیوب و با اطلاع قبلی

 

توضیح در خصوص اجرتهای خارج از پوشش گارانتی و قطعات مصرفی:

هزینه های آچارکشی، تنظیمات، رگلاژ، عیب یابی و فیلرگیری درصورتی که مرتبط با عملکرد صحیح قطعه و یا تولید خودرو نباشد در هر کیلومتری بر عهده مشتری می باشد.


قطعات مصرفی به قطعاتی اطلاق می‌شوند که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر بوده و به صورت عادی پس از گذشت مدتی محدود یا مقدار کارکرد خاصی مستهلک شده و بطور عادی می بایستی تعویض شوند. استهلاک این قطعات رابطه مستقیمی‌با نحوه استفاده از خودرو توسط مالک (کاربر یا راننده خودرو) دارد. این قطعات نظیر لنت ترمز ، تیغه برف پاک کن ، شمع‌ها ، لاستیک ، صفحه کلاچ ، انواع لامپ‌ها ، فیوزها ، فیلتر بنزین و . . . می‌باشند.این قطعات در صورتی تحت پوشش گارانتی قرار می‌گیرند که تعویض آنها به دنبال بروز ایرادات واسطه همراه باشد به طور مثال اگر به دلیل وجود ایراد در دیسک ترمز ، لنت‌ها نیز معیوب شوند علاوه بر رفع ایراد دیسک ترمز ، تعویض لنت‌های ترمز نیز مشمول شرایط گارانتی خواهند بود اما از سوی دیگر چنانچه عدم تعویض به موقع لنت ترمز منجر به آسیب رسیدن به دیسک ترمز شود ، نه تنها لنت ترمز بلکه دیسک ترمز هم تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد.

اجرتهای مصرفی به حساب مشتری

اجرت

ضوابط

رگلاز دربها

با کارکرد بیش از 2000 کیلومتر به هزینه مشتری

میزان کشش تسمه ها

غیر گارانتی

تنظیم موتور و عیب یابی

درصورت ایراد کیفی به هزینه گارانتی

آچار کشی خودرو

غیر گارانتی

شستشوی مسیر سوخت رسانی

غیر گارانتی

هواگیری سیستم خنک کننده

فقط در صورت وجود ایراد کیفی

تنظیم جلوبندی لاستیک سابی

در صورت وجود ایراد کیفی قطعات مشروط به انجام سرویس دوره ای

آب باطری و شارژ باطری

در صورت کاهش عادی سرریز به حساب مشتری

تنظیم ترمز دستی

در صورت عدم وجود ایراد کیفی به هزینه مشتری